Creating the Frame for the Future of Geography Education in Korea

지리 교육의 미래를 위한 구도 설정

  • Kwon, Jung-Hwa (Department of Geography Education, Korea National University of Education)
  • 권정화 (한국교원대학교 지리교육과)
  • Received : 2010.12.01
  • Accepted : 2010.12.21
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The geography education in korea has contributed to citizenship education since the late 19th century. But today geography has seen crisis in the school curriculum. In order to overcome this crisis we investigate educational implication of social change. Based on M. Poster's theory of mode of information, we examine changing nature of knowledge and its implication on school. These aspects ret1ect teenager culture and emotional aspect of geography education. However we needs support from the national ethos. We suggest a few directions of geography education, contribution of cultural landscape to korean identity, housing and land justice, future cities, geopolitics and culture area.

지리교육은 지난 한 세기 동안 한국 사회의 근대 국민 교육에 지대한 기여를 하였으나 최근 위기에 직면해 있다. 본고에서는 당면한 지리교육의 위기에 대처하기 위하여 정보 양식이라는 측면에서 사회 변화의 교육적 함의를 고찰하였다. 최근 논의되는 지식의 성격 변화에 부응하여 청소년 문화를 배려한 정서 중심의 지리교육이라는 방향을 제시하였다. 그러나 현실적으로는 국민정서의 측면을 무시할 수 없기 때문에 국토학, 주택정의론, 지역학 등의 과목 주제를 중심으로 내용을 구성하면서 정체성 형성에 기여하기 위한 교육적 차원을 강화하는 방향을 제안하였다.

Keywords

References

  1. Hooson, D., 1994, Geography and National Identity, Blackwell, Oxford.
  2. Kang, N. H., 2000, The Problem of Korean Modernity and Postmodernization, Cultural Science (Moonhwagwahak), Seoul, 22, 15-40 (in Korean).
  3. Kang, Y. A. (translation), 1994, Culture in the Rapidly Changing Flow, Sukwangsa, Seoul (강영안 역, 1994, 급변하는 흐름 속의 문화, 서광사, 서울; van Peursen, C. A., 1987, Cultuur in stroomversnelling, Martinus Nijhof, Leiden).
  4. Kim, S. G. (translation), 1994, The Philosophy of New Media, Mineumsa, Seoul (김성기 역, 1994, 뉴미디어의 철학, 민음사, 서울; Poster, M., 1990, The Mode of Information, Polity Press, London).
  5. Kim, T. H., 1998, Destruction and Creation of the Space-Between Sungnam and Bundang, Moonhwagwahak, Seoul (김태현, 1998, 공간의 파괴와 생성 - 성남과 분당 사이, 문화과학사, 서울).
  6. Landes, D. S., 1999, The Wealth and Poverty of Nations, W.W. Norton & Company, New York
  7. Lee, H., M. (translation), 1983, The Educational Imagination, Konkuk University Press, Seoul (이해명 역, 1983, 교육적 상상력, 건국대학교 출판부, 서울; Eisner, E. W., 1979, The Educational Imagination, Macmillan, New York).
  8. Lee, M.-H., 2000, Studies on Systematization of Objectives and Contents in Social Studies' Education I, Korea Institute of Curriculum and Evaluation. (이명희, 사회과 교육 목표 및 내용체계연구 I , 한국교육과정평가원, 서울).
  9. Nam. K. W. (translation), 1994, The Work of Nation, Kachi, Seoul (남경우 역, 1994, 국가의 일, 까치, 서울; Reich, R.B., 1991, The Work of Nation, Knopf, New York).
  10. Nam, S. J., 1999, Exploring Geography Education, Kyoyookgwahaksa, Seoul (남상준, 1999, 지리교육의 탐구, 교육과학사).
  11. Oh, I. T. (translation), 1990, Philosophical Anthropolgy of Education, Mooneumsa, Seoul (오인탁 외 역, 1990, 교육의 인긴학, 문음사, 서울; Bollnow, O. F., 1971, Pdagogik in anthropologischer Sicht, Tamagawa University Press, Tokyo).
  12. Park, H. J. and Kwon, K. D. (translation), 1998, Economies of Signs and Space, Hyundae mihaksa. Seoul (박형준.권기돈 역, 1998, 기호와 공간의 경제, 현대미학사, 서울; Lash, S. and Urry, J., 1994, Economies of Signs and Space, Sage Publications, London).
  13. Park, Y. C. (translation), 1999, Money and Power, Siyusi, Seoul (박영철 역, 1999, 화폐와 권력, 시유시, 서울; Cohen, B., 1998, The Geography of Money, Cornell University Press, lthaca).
  14. Sim, K. H., 2000, Double tasks of Modernization/Postmodernization and New Perspective on the Social Movement, Cultural Science (Moonhwagwahak), Seoul, 22, 41-81 (in Korean).
  15. Sung, B. Y. (translation), 1994, Escape from the Social Science, Changjakgwabipyoungsa, Seoul (성백용 역, 1994, 사회과학으로부터의 탈피, 창작과비평사, 서울; Wallerstein, I., 1991, Unthinking Social Science. B. Blackwell, Cambridge, MA).
  16. Yu, J. W. (translation), 1992, Postmodern Condition, Mineumsa, Seoul (유정완 외 역, 1992, 포스트모던의 조건, 민음사, 서울; Lyotard, J. F., 1979, La Condition postmoderne: repport sur le savoir, Les Editions de Minuit, Paris).