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A study on behavioral characteristics of concrete lining based on the equations of relaxed rock loads

이완하중 산정식에 따른 콘크리트라이닝 거동특성에 관한 연구

  • 김상환 (호서대학교 토목공학과) ;
  • 박인준 (한서대학교 토목공학과) ;
  • 문훈기 ((주) 용마엔지니어링 터널부) ;
  • 신용석 (한국시설안전공단 진단계획팀)
  • Received : 2010.10.15
  • Accepted : 2010.11.10
  • Published : 2010.11.30

Abstract

A concrete lining of NATM tunnel had been considered as interior materials. But recently we consider it as structural materials. Therefore we must consider various loads. Relaxed rock load is a main load which decides thickness and reinforcement presence of concrete lining. In practice conservatively, Terzaghi's rock load theory has been accepted to estimate relaxed rock loads in urban subway tunnel design. This study investigates the equations of relaxed rock loads used in the design of NATM concrete lining. Structural analysis are executed based on various equations of relaxed rock loads, and concrete lining forces are compared.

NATM 터널의 콘크리트라이닝은 국내 도입 초기에는 내장재로서 고려되었으나, 최근에는 구조재로서의 역할로 고려되고 있다. 따라서 설계 시 여러 가지 하중을 고려해야 하며, 그중에서도 지반이완하중은 콘크리트라이닝의 두께 및 철근보강유무를 결정하는 주요 하중이다. 도심지 지하철터널에서는 한계평형이론식 Terzaghi 암반분류 등을 사용하여 비교적 높은 이완하중을 적용하여 설계하고 있다. 본 연구에서는 이완하중 산정식들에 대해 검토하고 이완하중 산정법에 따른 구조계산을 수행하여 콘크리트라이닝의 거동을 파악하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국건설교통기술평가원

References

  1. 천병식, 신영완(2001), "NATM터널 콘크리트라이닝 설계하중에 관한 연구" 한국암반공학회 논문집, Vol. 11, No. 2, pp. 96-108.
  2. 건설교통부(2007), "터널설계기준", 한국터널공학회
  3. 한국터널공학회(2007), "터널의 이론과 실무-도심지 천층 및 근접터널", 구미서관, 서울, pp. 117-119.
  4. 土木學會(2006), "都市部山岳工法トンネルの覆工設計". 丸善(株), 日本, p. 49-52.
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