DOI QR코드

DOI QR Code

블랙박스 기반의 차량용 응급상황 감지 및 통보시스템

Blackbox-Based a Vehicle Emergency Situation Detection and Notification System

  • 권두위 (동서대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 이훈채 (동서대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 박수현 (동서대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 도경훈 (영산대학교 SIRC)
  • 투고 : 2010.10.29
  • 발행 : 2010.11.30

초록

현대 사회는 기술의 발전에 따라 다양한 분야에서 급격히 발전을 이루고 있으며, 자동치 또한 예외가 아니다. 또한 자동차의 수가 늘어가면서 그에 따라 문제점도 많이 발생하고 있는데, 자동차 개체수의 증가와 더불어 가장 큰 문제는 자동차 사고로 인한 재산 및 인명피해가 급격하게 증가하는 것이다. 자동차 사고 시 빈번하게 발생하고 있는 운전자의 의식불명에 따른 초기 응급조치 미흡, 뺑소니 등으로 발생하는 2차 교통사고를 방지하기 위해 블랙박스 기반의 차량용 응급상황 감지 및 통보시스템이 필요하게 되었다. 본 논문에서는 사고감지, 정보분석 및 정보운용기술을 바탕으로 기존의 블랙박스보다 차량상황 감지의 정확성을 높였으며, 현재 높은 보급률을 보이는 스마트폰을 이용한 응급상황 감지 및 통보시스템을 설계 및 구현하였다.

The number of motor vehicle registrations in Korea is increasing steadily each year, driven by industry development and economic growth. The number of traffic accidents is also rapidly increasing. Korea has a relatively high number of traffic accidents among OECD member countries, and it ranks among the highest in traffic accident death rates. This death rate is higher compared to death rates as a proportion of the number of traffic accidents in each country. It is very common for drivers to lose consciousness in traffic collisions, which leads to a failure to carry out early emergency measures. In order to prevent such situations as well as hit-and-runs and people left uncared for after traffic accidents, there is a need for motor vehicle black boxes and accident report systems. This study addressed the need for an emergency evacuation system for people injured in traffic accidents and a secondary traffic accident prevention system by developing a motor vehicle emergency situation detection and report system combined with a black box, and materializing it as an actual system.

키워드

참고문헌

  1. 도로교통안전관리공단, "OECD 회원국 교통사고 비교", 도로교통안전관리공단, 2010
  2. 김동효, 한인환, 김성채, "지능형 교통사고 통보 및 분석 시스템 개발에 관한 연구", 교통개발연구원, 2004
  3. Lee, W. and Han, I., "Development and Test of a Motor Vehicle Event Data Recorder", Journal of Automobile Engineering, Vol. 218, No. 9, pp. 977-985,2004 https://doi.org/10.1243/0954407041856755
  4. 민병관, "차량용 블랙박스 기술동향", pp. 2-3, 전자부품연구원, 2004
  5. 이원희, 한인환, "충돌사고 재구성 해석을 위한 차량 블랙박스의 개발", 한국자동차공학회 논문집. 제12권, 제2호, pp.205-214, 한국자동차공학회,2004
  6. 원유승, 임홍빈, 박평선, 정재일, "AMI-C 기반의 센서 네트워크 게이트웨이플랫폼 구현", ITS SYMPOSIUM 논문집, pp.35-40, 한국자동차공학회, 2007
  7. 이승진, 박종만, 정성대, 이상선, "차량 환경에서의 블랙박스 기반의 긴급 구난 시스템 구축방안 연구", ITS SYMPOSIUM 논문집, pp. 64-70, 한국자동차공학회, 2007
  8. Han, I. and Kim, B., "Determination of Pre-Impact Velocities and Collision Parameters in Automobile Accident Reconstruction", Proc. A of the KSME Spring Annual Meeting, pp. 254-259,1999
  9. Han, I. and Park, S.-U., "Inverse Analysis of Pre- and Post-Impact Dynamics for Vehicle Accident Reconstruction", Vehicle System Dynamics, Vol. 36, No. 6, pp. 413-433, 2001 https://doi.org/10.1076/vesd.36.6.413.3542
  10. http://www.digicaspo.com/kr
  11. http://www.hke-car.com/index.asp
  12. 유동근 "아이폰 & 아이팟 프로그래밍", 한빛미디어, 2009
  13. 강덕진, "터칭! 아이폰 SDK 3.0", 인사이트, 2009

피인용 문헌

  1. Design and Implementation of a Motor Vehicle Emergency Situation Detection System vol.17, pp.11, 2013, https://doi.org/10.6109/jkiice.2013.17.11.2677
  2. 차량용 블랙박스의 메모리 관리 모듈 설계 및 구현 vol.18, pp.3, 2010, https://doi.org/10.12673/jant.2014.18.3.209