A Study on the Watteau gown Expressed on the Paintings by Jean Antoine Watteau

Jean Antoine Watteau의 회화작품에 표현된 와토 가운 연구

  • Kim, Yun-A (Dept. of clothing & Textiles, Chonnam National Univ.) ;
  • Bae, Soo-Jeong (Dept. of clothing & Textiles, Chonnam National Univ. Human Ecology Researsh Institute)
  • 김윤아 (전남대학교 의류학과) ;
  • 배수정 (전남대학교 의류학과, 생활과학연구소)
  • Received : 2010.04.23
  • Accepted : 2010.06.28
  • Published : 2010.12.30

Abstract

The purpose of this study is to define the origin of name 'Watteau gown' which is controversial by analyzing a Watteau gown, represented in the paintings by Jean Antoine Watteau, an artist in the Rococo era, and clarify the shape and composition of a Watteau pleats which characterizes the Watteau gown and the morphological characteristic of the silhouette of the Watteau gown. Theoretical review and empirical research was simultaneously conducted. The theoretical review considered social backgrounds from late 17th century to early 18th century when Watteau actively worked and a background of forming the style of Fete galante. The empirical research was conducted by sampling 106 pieces of costume from Watteau's 65 paintings collected and classifying according to morphological shapes and composition. Based on this result, it is suggested that the Watteau gown was very prevalent as women's costume early in the 18th century. The Watteau gown, robe volante, robe battante, sack gown and robe a la Francaise were developed and modified from one gown which started from the same source in some connection. This study has significant meaning that it defines the origin of Watteau gown and Watteau pleats found in women's costume in the Rococo era. Furthermore this study will contribute to the practical use of costume elements of 18th century which are beautiful and artistic in aesthetics as the source of contemporary fashion.

Keywords

References

  1. Francoise Boucher(1987), A History of Coustume in the West, London: Thames and Hudson, p.295.
  2. 패션 큰 사전(교문사, 1999), pp.453-454.
  3. 복식 대사전(한국사전연구사, 2000), p.934.
  4. Blanche Payne(1965), History of Costume, N.Y.: Harper & Row, p.415.
  5. 제임스 레이버(2005), 서양패션의 역사, 정인희(역), 시공사, pp.142-143.
  6. Francoise Boucher(1987), A History of Coustume in the West, London: Thames and Hudson, p.295.
  7. 정흥숙(1997), 서양복식문화사, 교문사.
  8. 신상옥(2006), 서양복식사, 수학사.
  9. 배수정 外(2002), 현대패션과 서양복식문화사, 수학사.
  10. 고애란(2008), 서양의 복식문화와 역사, 교문사.
  11. 김양희(2008), "17-18세기 판화에 나타난 프랑스 여성복식 연구-여성로브 유형변화와 패턴제작을 중심으로", 인하대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 김정(2002), "로코코 시대 여성복식의 구성에 관한 연구-로브의 패턴을 중심으로", 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 김종숙(2006), "근세 초상화에 나타난 서양복식에 대한 연구-화가의 작품을 중심으로", 성신여자대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 전인옥(1985), "미술사조가 복식에 미친 영향 -18, 19C프랑스 회화를 중심으로", 이화여자대학교대학원 석사학위논문.
  15. 남정화(2009), "로코코 시대 여성복식을 이용한 의상디자인 연구- 플리츠를 이용한 작품 제작을 중심으로", 단국대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 이지현(2006), "로코코 시대의 장식요소를 응용한 의상 디자인 연구", 한경대학교대학원 석사학위논문.
  17. 조정문(2006), "로코코 시대 여성복식을 응용한 의상 디자인 연구-디테일을 중심으로", 성신여자대학교대학원 석사학위논문.
  18. 김문숙(1983), "Wattwau Pleats에 관한 연구", 대한가정학회지, 21(4), pp.29-42.
  19. 허갑섬(1988), "Watteau와 Rococo의 복식의장 에 관한 연구-Antoine Watteau를 중심으로-", 성신여자 대학교 생활문화연구지,(2), pp.9-27.
  20. Helmut Borsch-Supan(2007), Antoine Watteau, h.f. ullmann.
  21. Iris Lauterbach(2008), WATTEAU, Cologne: Taschen.
  22. 정흥숙(1997), 서양복식문화사, 교문사. p.241.
  23. 제르맹 바쟁(1998), 바로크와 로코코, 김미정(역), 시공사, pp.182-183.
  24. 다니엘 리비에르(1995), 프랑스의 역사, 최갑수(역), 까치글방,p.205.
  25. 안유리(2004), "18세기 로코코 시대의 Hair Fashion의 경향-프랑스를 중심으로", 한남대학교대학원 석사학위논문, p.5.
  26. 다니엘 리비에르(1995), 프랑스의 역사, 최갑수(역), 까치글방,pp.217-218.
  27. 다니엘 리비에르(1995), 프랑스의 역사, 최갑수(역), 까치글방,pp.220-221.
  28. 조정문(2006), "로코코 시대 여성복식을 응용한 의상 디자인 연구-디테일을 중심으로", 성신여자대학교대학원 석사학위논문. pp.4-5.
  29. 고애란(2008), 서양의 복식문화와 역사, 교문사. p.218.
  30. Simone Hoog, Beatrix Saule(2001), Versailles, Paris: art lys, pp.60-61.
  31. 심정민(1994), "프랑스 왕립 아카데미들이 17세기 예술계 흐름에 미친 영향- 왕립 음악 아카데미를 중심으로", 이화여자대학교대학원 석사학위논문, pp.17-55.
  32. 배수정 外(2002), 현대패션과 서양복식문화사, 수학사. p.185.
  33. 배만실(1994), 장식미술사, 지문당, p.223.
  34. 제르맹 바쟁(1998), 바로크와 로코코, 김미정(역), 시공사, pp.183-186.
  35. 데이비드 파이퍼(1995), 위대한 전통-고대, 중세, 르네상스, 바로크: 1789년까지의 서양미술, 석미주 外(역), 시공사, p.369.
  36. 김광우(2006), 프랑스 미술 500년: 모방에서 창조로, 미술문화, p.95.
  37. 데이비드 파이퍼(1995), 위대한 전통-고대, 중세, 르네상스, 바로크: 1789년까지의 서양미술, 석미주 外(역), 시공사, p.11.
  38. 이은주(2008),프랑스 문학과 미술, 만남, p.249.
  39. 토마스 R. 호프만, 어떻게 이해할까? 바로크, 이주영(역), 미술문화, p.95.
  40. Iris Lauterbach(2008), WATTEAU, Cologne: Taschen. pp. 50-51.
  41. 이은주(2008),프랑스 문학과 미술, 만남, pp.250-252.
  42. Helmut Borsch-Supan(2007), Antoine Watteau, h.f. ullmann. p.50.
  43. 제임스 레이버(2005), 서양패션의 역사, 정인희(역), 시공사, pp.143.
  44. Blanche Payne(1965), History of Costume, N.Y.: Harper & Row, p.465.
  45. Francoise Boucher(1987), A History of Coustume in the West, London: Thames and Hudson, p.295.
  46. Blanche Payne(1965), History of Costume, N.Y.: Harper & Row, p.4165.
  47. 제임스 레이버(2005), 서양패션의 역사, 정인희(역), 시공사, pp.143.
  48. Francoise Boucher(1987), A History of Coustume in the West, London: Thames and Hudson, p.295.
  49. 정흥숙(1997), 서양복식문화사, 교문사. p.245.
  50. 김정(2002), "로코코 시대 여성복식의 구성에 관한 연구-로브의 패턴을 중심으로", 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문. p.38.
  51. 정흥숙(1993), "유품과 회화를 통해 본 Rococo 시대의 Robe에 관한 연구", 가정문화논총, 7, p.91.
  52. 정흥숙(1997), 서양복식문화사, 교문사. p.246.
  53. 김양희(2008), "17-18세기 판화에 나타난 프랑스 여성복식 연구-여성로브 유형변화와 패턴제작을 중심으로", 인하대학교 대학원 박사학위논문. p.50.