A Research on Library Anxiety of Foreign Students in Korea: Concentrated on the CAU Library Users

외국인 유학생의 도서관불안에 관한 연구 - C대학도서관 이용자를 중심으로 -

  • Received : 2010.11.25
  • Accepted : 2010.12.24
  • Published : 2010.12.30

Abstract

This study has examined the cause of the library anxiety among foreign students upon visiting college libraries. 131 students were investigated using Library Anxiety Scale (LAS) to analyze the relationship between sex, grade, library use education, frequency of library use, Korean skill and cultural heterogeneity. The result of the LAS showed an average of 2.60 among foreign students, and the anxiety from the "mechanical barrier" was scored the highest. For sex, male students tended to be relatively more anxious than female students on the "accommodation of library" and "knowledge of library." Students who participated in the library use education were less anxious than those who did not, and the more one used library, the less one became anxious. Based on these results, the study proposes the way ahead for resolving library anxiety through library use education and frequency of use.

이 연구는 외국인 유학생이 대학도서관을 방문하였을 때 느끼는 도서관불안 요소를 조사하였다. 조사는 C대학도서관의 유학생 이용자 131명을 대상으로 도서관불안척도(LAS)를 사용하여 성별, 학년, 도서관이용교육, 도서관이용빈도, 한국어능력, 문화적 이질감과의 관계성에 대해 설문조사를 통해 분석하였다. 분석결과, Bostick의 LAS를 이용하여 측정한 외국인 유학생들의 도서관불안 점수는 평균 2.60점이었으며 '기계적인 장벽'으로 인한 불안감이 가장 높게 나타났다. 성별에서는 남자가 여자보다 '도서관의 편안함'과 '도서관에 대한 지식'으로 인한 불안감이 상대적으로 높았다. 도서관이용교육에 참여한 유학생들이 그렇지 못한 유학생에 비해 상대적으로 도서관불안을 적게 느꼈으며 도서관이용빈도가 높을수록 도서관불안감은 감소하는 경향을 보였다. 한국어능력이 높고 문화적 이질감이 낮을수록 도서관불안감이 감소함을 확인하였다. 이상의 분석결과를 토대로 도서관이용교육과 이용빈도 활성화 측면에서 도서관불안 해소방안을 제시하였다.

Keywords

References

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