An Analysis on the Affecting Factors, Reading Disposition of Reading Flow of Elementary and Second Students

초.중등 학생의 독서 플로우 성향과 요인 분석에 관한 연구

  • 이병기 (공주대학교 문헌정보교육과)
  • Received : 2010.11.09
  • Accepted : 2010.12.24
  • Published : 2010.12.30

Abstract

Csikszentmihalyi has given the term 'flow' to describe intense engagement or complete absorption in a task and behaviors. Activities as diverse as rock climbing, art, dance, motorcycling, and work has been reported as producing flow, but the most common optimal experience noted in the research is reading. This paper examines the disposition of reading flow of elementary and second students in Korea, and analyzed on the affecting factors in reading flow. Questionary for this study made of 36 items, including reading text, reading purpose, reading method etc. This study participated by 40 elementary & secondary schools, surveying 1,836 students. In order to verify the disposition and factors of reading flow used Chi-square, crosstabulation, factors by SPSS18.

플로우는 칙센트미하이가 처음 사용한 용어로 특정 활동이나 행동에 완전히 몰두할 때 느끼는 최적의 경험 상태를 말한다. 기존의 연구 결과에 의하면 플로우 현상은 암벽 등반, 예술 활동, 댄스, 모터사이클, 생산적 업무 등 많은 행동을 통해서 체험할 수 있으나 독서를 통해서 가장 많은 사람들이 공통적으로 플로우를 경험하는 것으로 알려져 있다. 이에 본 연구에서는 우리나라 초.중등학생들의 독서 플로우에 대한 성향을 파악하고, 독서 플로우에 미치는 요인을 분석하였다. 본 연구에 사용한 설문지는 독서자료, 독서목적, 독서방법 등 6개 영역의 36개 항목으로 구성하였고, 40개 초.중등학교로부터 1,836명의 학생이 참여하였다. 수집한 데이터는 SPSS18을 사용하여 카이자승, 교차분석, 요인분석을 실시하였다.

Keywords

References

  1. 이창호, "청소년들의 수월성 획득을 위한 플로우(flow) 촉진 프로그램과 그 효과의 분석," 상담학연구, 제6권, 제2호(2006), pp.469-484.
  2. 미하이 칙센트미하이, 몰입의 기술, 이삼출 옮김(서울 : 더불어 책, 2003), pp.21-22.
  3. Csikszentmihalyi Mihaly, Flow: The Psychology of Optimal Experience(New York : Hainaim Publishing Co., 1997).
  4. Csikszentmihalyi Mihaly, Beyond boredom and anxiety: The Experience of Play in Work and Games(San Franscisco : Jossey-Bass, 1975), p.36.
  5. Csikszentmihalyi Mihaly, Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness(New York : Cambridge University Press, 1988), p.260.
  6. 미하이 칙센트미하이, Flow: 미치도록 행복한 나를 만난다, 최인수 옮김(서울 : 한울림, 2004), p.i, 27, 29, 33.
  7. Csikszentmihalyi Mihaly, The Evolving Self: A Psychology for the Third Millennium(New York : Harper Collins, 1993), pp.178-179.
  8. Csikszentmihalyi Mihaly, Finding Flow(New York : Hainaim Publishing Co., 1997).
  9. W. Compton, Introduction to positive psychology(Belmont : Thomson Wadsworth, 2005), p.73.
  10. 미하이 칙센트미하이, Flow: 미치도록 행복한 나를 만난다, 최인수 옮김(서울 : 한울림, 2004), pp.113-138.
  11. E. Massimini, Csikszentmihalyi M, and A. Delle Fave, Flow and Biocultural Evolution. In M. Csikszentmihalyi & I. S. Csikszentmihalyi Eds., Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness(New York : Cambridge University Press, 1988), pp.60-68.
  12. I. Sato, Bosozoku: flow in Japanese motorcycle gangs. In M. Csikszentmihalyi & I. S. Csikszentmihalyi Eds., Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness(Cambridge : Cambridge University Press, 1988), pp.92-117.
  13. Jeff Mcquillana, Gisela Condeb, "The Conditions of Flow in Reading: Two Studies of Optimal Experience," Reading Psychology, Vol.17, No.2(Apr-Jun 1996), pp.109-135.
  14. 이순영, "독서 동기와 몰입독서의 영향에 관한 연구," 국어교육학연구, 제26집(2006. 8), pp.403-424.
  15. 이순영, "독서 동기와 몰입에 영향을 주는 요인에 관한 이론적 고찰," 독서연구, 제16호(2006), pp.360-372.
  16. 신명희, "플로우 경험 측정 척도개발 및 타당성 검증," 경희대학교 대학원 고봉논집, 제34집(2004), pp.173-189.