Difference Analysis of Risk and Protection Factors for Internet Addiction Between Computer Science Gifted Students and Average Students

정보과학영재와 일반아동 집단에서 인터넷 중독에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인의 차이점 분석

  • Received : 2010.11.08
  • Accepted : 2010.12.17
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Here we live in a fast changing world. The information and communication technologies have been surprisingly developing and making progress of our society. One of the benefit about the information and communication technologies is an internet. We can't imagine our life without it and it finally ends up with causing internet addiction which is called side effect of it. Most of former studies were, however, about game addiction and psychological factors of indivisual. In fact, there was not enough studies about internet addiction of computer science gifted students. If we analize the difference between computer science gifted students and average students when it comes to factors of internet addiction, we would surely be able to find out the result which is very helpful for cause analysis and its remedy. This paper examined the risk and protection factors of the former studies and choose various factors through Delphi analysis by specialists of information and science gifted students. Comparative analysis of computer science gifted students and average students was done through the test tools. And picking up unique factors of computer science gifted students, this paper shows the implication that contributes to protection of internet addiction and its remedy.

오늘날 우리는 빠르게 변화하고 있는 세계에 살고 있다. 이러한 변화의 중심에는 놀랍게 발전하고 있는 정보통신기술이 있다. 정보통신기술이 우리 인간에게 주는 여러 가지 혜택 중 하나가 인터넷이다. 그리고 이 인터넷에 우리는 생활의 상당 부분을 의지하고 있으며, 이에 따른 부작용으로 인터넷 중독이라는 것이 발생했다. 그러나 인터넷 중독에 관한 선행 연구들은 대부분 인터넷 중독 중 게임 중독에 관한 연구와 개인의 심리적 요인들에 대한 연구가 대부분이다. 이에 반해 정보과학영재의 인터넷 중독에 관한 연구는 매우 빈약한 편이다. 정보과학영재와 일반아동의 인터넷 중독에 관한 특성을 비교 연구한다면, 그 연구결과에 따라 인터넷 중독에 관한 원인 분석 및 치료에 도움이 될 만한 결과를 얻어낼 수 있을 것이다. 따라서 본 논문에서는 기존 연구의 위험-보호요인을 비교 분석한 뒤, 인터넷 중독에 미치는 위험-보호요인을 정보과학영재교육 분야의 전문가 그룹을 활용한 델파이 분석을 통해 각 요인들을 선정하였다. 그리고 선정된 도구를 이용하여 정보과학영재아동과 일반아동을 비교 분석해 봄으로써 정보과학영재아동만의 특징을 추출하여 인터넷 중독 예방 및 치료에 도움이 될 수 있는 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 권준모 (2001). 온라인 게임의 문제점 및 대응방안. 인터넷 중독 대처방안 모색을 위한 전문가포럼. 서울: 한국정보문화센터.
  2. 권지은 (1998). 청소년 비행 관련 변인에 대한 메타. 석사학위논문. 숙명여자대학교.
  3. 김교헌 (2002). 심리학 관점에서 본 중독. 한국심리학회지: 건강, 7(2), 159-179.
  4. 김미숙, 이재호 (2005). 정보과학 영재교육을 위한 교육과정, 선발도구 및 교수학습 자료 개발. 수탁연구 CR 2005-52. 서울: 한국교육개발원.
  5. 김용 (2008), 정보 영재를 위한 온라인 학습 도구 평가 준거 개발. 박사학위논문. 고려대학교.
  6. 김장대 (1998). 청소년비행의 원인과 정책대안에 관한 연구. 박사학위논문. 경희대학교.
  7. 김태남, 강신천 (2009). 중학생의 인터넷 게임중독에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인의 관한 연구. 한국컴퓨터교육학회 동계학술발표대회 논문집. 231-236.
  8. 나동섭, 이재호 (2001). 정보과학영재를 위한 교육 분야 정의. 한국정보교육학회 하계학술발표논문집. 378-379.
  9. 민혜영 (1990). Circumplex Model과 부모-자녀간의 의사소통: 청소년을 중심으로. 석사학위논문. 연세대학교.
  10. 박현선 (1998). 빈곤청소년의 학교적응유연성. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 송원영 (1998). 자기효능감과 자기 통제력이 인터넷의 중독적 사용에 미치는 영향. 석사학위논문. 연세대학교.
  12. 오경자, 하은혜, 이혜련, 홍강의 (2001). K-YSR 청소년 자기행동 평가척도. 서울: 중앙적성연구소.
  13. 유선경, 이소래, 송수민 (2000). 청소년 비행예방 및 개입전략 개발을 위한 기초연구-비행수준별, 유형별 위험요인 및 보호요인 분석. 서울: 한국청소년상담원.
  14. 이길복, 전우천 (2003). 초등학교 정보 영재를 위한 창의성 개발 연구. 한국정보교육학회 학술발표 논문집, 8(1).
  15. 이수진, 홍세희, 박중규 (2005). 청소년의 인터넷중독과 개인적, 가족적 변수간의 연구: 시간에 따른 변화와 상호 연관성. 교육심리연구, 19(4), 1179-1197.
  16. 이재호 (2009). 정보과학 영재교육과정 및 교수학습 자료개발. 한국교육개발원 제9기 영재교육 담당교원 직무 연수[공통․정보과학]. 201-222.
  17. 이재호, 배기택 (2010). 초등정보과학영재를 위한 리더십 교육내용의 설계 및 검증. 영재교육연구, 20(1), 79-106.
  18. 지승희, 이은경 (2001). 청소년비행 예방 및 개입전략 개발을 위한 종단연구 I. 서울 :한국청소년상담원.
  19. 한국교육과정평가원 (2007). 교원의 교수학습 활동 지원을 위한 자료 개발과 연찬. 서울: 한국교육과정평가원.
  20. 한국정보문화진흥원 (2006). 2006 인터넷 중독 실태 조사. 서울: 한국정보문화진흥원.
  21. 홍경희 (2002). 중학생들의 인터넷 과다사용과 가정환경과의 연관성에 대한 연구. 석사학위논문. 부산대학교.
  22. Arthur, M. W., Hawkins, J. D., Catalano, F. R. Pollard, J. A., & Howze, T. H. (1997). Six state consortium for prevention needs assessments studies project; Final report submitted to the kansas department of social and rehabilitation services, alcohol and drug services. Seattle, WA: University of Washington, Social Development Research Group.
  23. Butcher, D. A. (2000). The relationships among engagement in youth development programs, risk and protective factors, and problem behaviors: An exploratory study. Unpublished doctoral dissertation, Utah University.
  24. Coie, J. D., Watt, N. F., Hawkins, J. D., Asanow, J. R., Markman, H. J., Ramey,S. L., Shure., & Long, B. (1993). The science of prevention: A conceptual framework and directions for a national research program. American Psychologist, 48. 1013-1022.
  25. Goldberg, I. (1996). Internet addiction. electronic message posted to research discussion list. World Wide Web. http://www.emhc.com/mlists/research.html.
  26. Hawkins, J. D., Arthur, M. W., & Catalano, R. F. (1995). Preventing substance and abuse.In M. Tonry & D. P. Farrington (Eds.), Building a safer society: Strategic Approaches to Crime prevention, Crime and justice, 19. (pp. 343-427). Chicago, IL: University of Chicago Press.
  27. Rutter, M. (1987). Resiliencr in the face of adversity. British Journal of Psychiatr, 17, 598- 611.
  28. Sharpe. E. G. (2001). Epidemiology of gangs, level of association of risk factors membership. Unpublished doctoral dissertation. Walden University.
  29. Young, K. S. (1996). Internet addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. Paper presented at the 104th annual conversation of the American Psychological Association. Toronto, Canada.