Abstract
TTG-blocks are concrete blocks designed to be paved around the bridge piers in order to protect the channel bed from local scour. In this study roughness coefficient of T.T.G- blocks are investigated through the hydraulic model test. And critical safety weight of TTG-blocks is derived in terms of Reynolds number for each individual block and group of linked blocks. Flume experiments show that a performance of TTG-blocks is effective to protect the river channel bed from local scour at bridge piers if it is assessed using with geotextile mat under blocks or designated gravels for filling in holes of blocks.
블록 TTG를 이용한 교각국부세굴보호공의 적합성과 유효성을 확인하기 위해 수리모형실험을 통해 모형 블록의 조도계수를 확인하고 안전성을 검토하였다. 현장조건을 대표하는 수리학적 조건하에서 개별 블록과 블록을 연결하여 매트화한 경우의 한계 안전중량을 결정하였다. 사석, 돌망태, TTG의 세굴보수공 성능을 비교한 결과 TTG의 안전성이 가장 우수하였다. 하상재료의 유출을 막기 위해 블록의 중간 부분을 적정한 자갈로 채우고, 토목섬유의 설치 여부를 검토하여야 한다.