The Study on the Aesthetic Characteristics in Black Shown in Stage Costume - Focused on Musical 'Chicago' -

무대 의상에 나타난 블랙의 미적 특성 - 뮤지컬 '시카고'를 중심으로 -

  • Han, Na-Ra (Dept. of Clothing and Textiles, Chung-Ang University) ;
  • Kim, Young-Sam (Dept. of Clothing and Textiles, Chung-Ang University)
  • Received : 2010.10.13
  • Accepted : 2010.12.15
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This study examined that the black dress is the one of having aesthetic value as well as symbolism while delivering specific image, from the perspective of color, which is essential element in forming design of the Stage Costume. This study carried out the theoretical research of centering on the literature consideration and the empirical research of centering on a case side by side. It analyzed the works and design based on the clothing, which had been performed in Korea with a revival version of Musical 'Chicago'. Aesthetic characteristics in more than two are being shown in one dress. If so, the following are the results that considered on aesthetics characteristics in black, which were shown in Stage Costume of Musical 'Chicago', which is increasing the theme consciousness through Stage Costume, which is simple and sexy black. First, as emotion of coming to stay in agony and sadness on the basic fact called death, the Stage Costume in black led to being shown sorrow of implying death, fear and murder. Second, the dignity, which corresponds to noble beauty in the aesthetic category, expresses dignity and elegance with flat material in black, and is revealed the aspect of expressing fashion, which emphasized spirit rather than body. Third, as the aesthetic characteristic of causing sexual desire, the sensuality was shown, which has the aspect of being expressed through exposure, concealment and emphasis. Fourth, it was expressed with androgyny, which evokes androgynous image. Fifth, black in Musical 'Chicago' formed the whole mood with a sense of weight by arranging the whole feeling with color in similar tone, thereby having been indicated the harmony of being formed with theme, which is aimed to be indicated in drama.

Keywords

References

  1. 곽혜선 (1997). "흑색의상의 조형성과 상징성에 관한 연구." 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김기례 (2002). "현대패션에 나타난 블랙드레스의 이미지 변화에 관한 연구." 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김영삼 (2007). 공연제작 매뉴얼 시리즈13: 무대 의상. 서울: 중앙대학교 출판부.
  4. 김태희 (1993). "복식에 나타난 팜므 파탈에 관한 연구." 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김현숙 (1995). 무대 의상 디자인의 세계. 서울: 고려원.
  6. 문혜정 (1998). "서양복식에 나타난 검정색의 이미지: 르네상스 시대부터 19세기 말까지를 중심으로." 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 박호정 (2003). "무대 의상의 현황분석: 뮤지컬과 오페라를 중심으로." 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 송금옥 (2000). "패션색채 계획을 위한 검정색의 색채 특성." 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 신은진 (2006). "블랙 패션디자인 개발에 관한 연구." 동덕여자대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  10. 이계창 (2005), "뮤지컬에 나타난 희극성 고찰: 뮤지컬 시카고를 중심으로." 용인대학교 예술대학원 석사학위논문.
  11. 이승연, 김영삼 (2008). 무대 의상에서 나타난 검정색 이미지에 대한 연구. 한국복식학회 정기총회 및 춘계학술대회 발표논문집. 서울.
  12. 이지선 (2009). "체계적인 무대 의상 디자인 과정의 연구: 뮤지컬 드라큐라를 중심으로." 상명대학교 문화예술대학원 석사학위논문.
  13. 임정순 (1999). "블랙 의상의 에로티시즘 표현에 관한 연구: 20세기를 중심으로," 국민대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 최성철 (2007). "뮤지컬 시장의 진화를 기대하며." 서울종합예술학교 공연제작예술학부 칼럼.
  15. 한나라 (2010). "무대 의상에 나타난 블랙의 미적 특성: 뮤지컬 '시카고'를 중심으로." 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  16. John Harvey (1996). 블랙 패션의 문화사. 최성숙 역. 서울: 심산.
  17. Lurie, Alison (1981). 의복의 언어. 유태순 역. 서울: 경춘사.
  18. Prisk, Berneice (1996). Stage Costume Hand-Book. New York: Harper & Row Publisher.
  19. Russell, Douglas A. (1973). Stage Costume Design. New York: Meredith.
  20. Steele, Valerie (1996). Fetish: Fashion, Sex & Power. New York: Oxford University Press.
  21. Wilson, Elizabeth Wilson (1985). Adomed in Dreams: Fashion and Modernity. London: Virago Press.