초록
본 연구는 초등학교 교실수업에서 로봇활용수업이 학생의 상호작용 촉진에 미치는 효과를 살펴보는 것이다. 본 연구의 결과, 로봇활용수업은 인지적 정의적 초인지적 상호작용이 고루 분포되었으며 특히 초인지적 상호작용의 비율이 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 학습자의 세부 활동을 분석한 결과에 의하면, 로봇매체가 중개자가 되어 상호간의 의사소통을 활발히 촉진한 것으로 관찰되었으며, 명료화와 정교화에 관련한 초인지적 상호작용이 활발히 조성되었다. 따라서 로봇활용수업은 학생의 상호작용을 효과적으로 촉진하는 것으로 나타났다.
This article explores the effects of the RBI(Robot Based Instruction) for promotion of students' interaction in elementary school. It was found that Cognitive Affective Metacognitive interaction is evenly spread in RBI. It was particularly high the ratio of metacognitive interaction. According to the analysis result of learner's activity by the detailing, it was observed that robot media promoted students' interaction. Also, metacognitive interaction about clarification and elaboration was promoted lively in the RBI situation. Therefore, RBI was helpful to promote of students' interaction in elementary school.