초록
본 연구에서 활용하는 안양시 교육 자료는 학생과 학교간이 위계적인 수준의 형태이기 때문에 상위 수준의 특성을 반영하는 위계적 선형모형을 이용하여 안양시 초등학교 학부모의 자녀가 다니는 학교에 대한 제반 여건들에 대한 만족도에 대한 영향요인 분석을 하였다. 그 결과 부모들이 느끼는 자녀의 학교여건 만족도에 부모들의 시 교육정책에 대한 만족 정도, 학군선호의 신도시 지역을 나타내는 학교의 거주지가 그 다음 크게 영향을 미쳤다. 위계적 선형모형의 분석 결과를 종합해 보면, 사교육 없이 공교육만으로 학생들에 대한 교육이 충분히 가능하도록 하고 신도시와 같이 학교의 제반 교육환경을 개선하는 방향으로 안양시의 교육정책을 펼쳐 나간다면 학부모의 자녀가 다니는 학교에 대한 제반 여건들에 대한 만족도는 지금보다는 더욱 향상될 것으로 보인다.
In this study, we applied a hierarchial linear model to Anyang city data because students and their schools are hierarchial data structure. As a result, main factors which affect parents' satisfaction to school which their children go to are parents' satisfaction to Anyang city's education policies and areas which their schools located at. We suggest based on the analysis by this hierarchial linear model that if Anyang city make educational policies more efficient and effective in order for students to study in public school without private education and if Anyang city improve environment related with school like those of new cities, parents' satisfaction to school which their children go to will be increased.