Field Measurements to Predict the Wind Gust under Train at the Speed-up of Conventional Railway Lines

기존선 고속화 시 열차 하부 열차풍 예측을 위한 현장 측정 시험

  • 권혁빈 (한국철도기술연구원 초고속열차연구실) ;
  • 남성원 (한국철도기술연구원 철도환경연구실) ;
  • 고태환 (한국철도기술연구원 신소재틸팅열차시스템연구단) ;
  • 전병길 (한국철도기술연구원 초고속열차구실) ;
  • 김만철 (한국철도기술연구원 차륜궤도연구실)
  • Received : 2010.02.23
  • Accepted : 2010.07.04
  • Published : 2010.08.26

Abstract

In this study, field measurements on KTX, Nuriro and TTX train have been conducted at Kyeongbu and Honam line to predict the wind gust under train at the speed-up of major conventional railway lines using Kiel-probe array and multi-channel pressure scanning system. The results show that the average wind velocity during train passage normalized by train speed is independent to train speed, thus the wind gust for a given train type at the speed-up condition could be predicted. The relationship between the shape of underbody and the characteristics of the underbody wind gust has been discussed.

본 연구에서는 주요 간선 철도 노선의 고속화 시 열차풍 예측을 위하여 KTX 열차, 누리로 열차 및 TTX 열차를 대상으로 호남선과 경부선에서 Kiel-probe를 이용한 열차풍 측정 프루브 어레이와 다채널 압력측정 시스템을 이용하여 열차풍 현장 측정 시험을 수행하였다. 시험 결과, 열차가 통과하는 동안의 열차하부 평균유속을 열차의 속도로 나눈 값은 열차 속도에 무관하고 차량의 종류에만 관계하기 때문에, 주어진 열차의 종류와 열차 속도에 대하여 열차 하부의 유속을 예측할 수 있는 것으로 나타났다. 또한 열차 하부 형상과 하부 열차풍특성의 관계에 대해서도 논하였다.

Keywords

References

  1. M. Yoshida, M. Uchida, N. Yaguchi, N. Mifune (1992) Countermeasures for Ballast-flying Phenomena Caused by Highspeed Trains, RTRI Report, 6(6), pp. 27-36.
  2. H.B. Kwon C.S. Park (2005) A Study on the Ballast-flying Phenomena by Strong Wind Induced by High-speed Train, Journal of the Korean Society for Railway, 8(1), pp.6-14.
  3. H.B. Kwon, C.S. Park (2006) An Experimental Study on the Relationship between Ballast-flying Phenomenon and Strong Wind under High-speed Train, World Congress on Railway Research 2006.
  4. J.Y. Kim, T.Y. Kim, Y.C. Ku, S.H. Yun, H,B. Kwon, D.H. Lee (2005) A Study of Tie Shape Effects for Reduction of Underbody Train Gust of High-Speed Train, Journal of the Korean Society for Railway, 8(5), pp.210-215.
  5. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2009), Railway speed-up plan for conventional line.
  6. Korea Railroad Research Institute (2009) 2009 Research and Testing Facilities, pp. 223.
  7. Korea Railroad Research Institute (2009) 2009 Research and Testing Facilities, pp. 201.