Abstract
With the emergence of digital TV broadcasting, various TV channels are provided to a TV audience. But it is getting hard for the audience to find his or her preferred TV programs due to the huge number of TV channels. In order to mitigate the difficulty, channel navigation schemes have been proposed. The schemes predict preferred TV channel from viewer's previous watching histories, and provide the predicted channels when the viewer wants to change TV channel. As channel navigation schemes, there are Most Recently Selected (MRS) scheme providing the most recently watched channel, and Most Frequently Selected (MFS) scheme providing the most frequently selected channel. However, MFS and MRS scheme could be inappropriate to current TV system broadcasting various TV programs in a channel because they are based on the viewer's patterns of watching TV channels. Therefore, this paper proposes an efficient channel navigation scheme, Program Most Frequently Selected (PMFS), based on patterns of watching TV programs instead of TV channels. Simulation results show that the proposed scheme PMFS reduces the seek distance compared to the previous channel navigation schemes, MFS and MRS.
디지털 방송의 등장으로 다양한 TV 채널들이 시청자에게 제공되고 있지만, 이러한 환경 변화는 오히려 시청자들에게 자신들이 원하는 TV 프로그램을 찾는데 어려움을 겪도록 하고 있다. 이와 같은 어려움을 해소하기 위하여 효율적인 채널 네비게이션 기법(Channel Navigation Scheme)들이 제안되었다. 이 기법들은 시청자의 과거 시청 히스토리 정보를 분석하여 시청자가 선호하는 TV 채널을 예측하고, 시청자가 채널을 변경하고자 할 때 예측된 채널을 제공한다. 기존에 제안된 채널 네비게이션 기법으로는 시청자가 가장 자주 선택한 채널을 제공해 주는 기법인 MFS(Most Frequently Selected)와 가장 최근에 시청한 채널을 제공해주는 기법인 MRS(Most Recently Selected)가 있다. 하지만 MRS, MFS와 같이 시청자의 채널 시청정보에 기반한 방식은 한 채널에서 여러 가지 방송프로그램을 제공하는 현재의 TV 방송에 적합하지 않을 수 있다. 따라서 본 논문에서는 시청자의 채널 시청 정보 대신에 방송프로그램의 시청 정보를 기반으로 채널을 제공해 주는 PMFS(Program Most Frequently Selected)를 제안한다. 또한, 시뮬레이션을 통해 기존의 채널 탐색 기법인 MFS, MRS과 비교하여 PMFS의 탐색 거리(Seek Distance)가 더 짧음을 보인다.