DOI QR코드

DOI QR Code

백화점 여성 의류브랜드의 비주얼 머천다이징 지각요인에 관한 연구

A Study on Visual Merchandising Perceptional Factors of Women's Fashion Brand in Department Stores

  • 김흥규 (한국외국어대학교 언론 정보학부) ;
  • 이지수 (고려대학교 가정학과)
  • Kim, Hung-Kyu (Journalism & Mass Communication, Hankuk University of Foreign Studies) ;
  • Lee, Ji-Soo (Dept. of Home Economics, Korea University)
  • 발행 : 2010.01.31

초록

In addition, an intense competition depending on the diversity of consumer demands women's clothing brands show changes in market organization such as diversification of the circulation market and general market depression in this rapidly changing fashion environment. Companies tend to use fashion VMD (a marketing-strategic approach) as a differentiation method to create a fashion brand shop image as brand differentiation becomes difficult due to generalization of techniques. This study analyzes forms and types of VMD recognized by consumers within this marketing communication environment and Q methodology was adapted to analyze the subjective internal order of individuals. First, a set of stimuli that presented the brand name and another without it were prepared (two sets in total) to examine the effects in the presentation of the brand name. Stimulants with the brand name were presented to the subjects by the same method after an experiment through stimuli without the brand name presented. As a result, VMD recognition factors were classified into 4 Q factors in cases of stimuli without brand names and 2 factors in cases of stimuli with brand names. This indicates that among brand functions, the role of simplifying information management and grasping the thoughts of consumers was applied. This study has a practical value of presenting VMD directions of each brand image based on the factors discovered.

키워드

참고문헌

  1. 권혜숙. (2006). 복합 상업시설의 VMD요소 정립에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문.
  2. 김미란. (2005). 패션점포 VMD외 구성요소와 소비자 태도가 의복구매행동에 미치는 영향 중앙대학교 대학원 석사학위 논문.
  3. 김미향. (2006). 할인점 여성 의류매장의 VMD 구성요소 지각과 의복구매행동. 건국대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
  4. 김우진. (2007). Visual Merchandising에 나타나는 패션 컬러 트랜드에 관한 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 논문.
  5. 김주희, 박옥련. (2009). 의류매장환경의 구성요소에 따른 쇼핑특성. 한국의류산업학회지, 11(1), 66-74.
  6. 김혜경. (2001). 국내 의류매장 윈도우 디스플레이 공간구성과 소도구. 대한가정학회지, 39(12), 79-90.
  7. 김혜경. (2003). 브랜드 이미지의 VMD(Visual Merchandising) 마케팅 전략을 이용한 표현방법에 관한 연구. 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
  8. 김흥규. (2008). Q방법론. 서울: 커뮤니케이션북스.
  9. 류신영. (2003). 백화점 VMD가 의복구매행동에 미치는 영향에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  10. 박성아. (2007). 비주얼 머천다이징에서의 효과적안 전략 및 표현연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  11. 박재옥, 이은경. (2005). 의류쇼핑성향에 따른 점포 내 환경에 대한 인지적, 감정적, 행동적 반응. 한국의류학회지, 29(8), 1196-1014.
  12. 박현희. (2005). 브랜드 사전 지식, 사전 브랜드 태도, 지각된 품질이 VMD인지와 태도에 미치는 영향. 한국의류산업학화지, 23(6), 77-87.
  13. 박현희, 전중옥. (2004). VMD구성요소의 패션브랜드 태도 효과에 관한 연구. 한국의류학회지, 28(2), 224-234.
  14. 심낙훈. (1997). 비주얼 머천다이징 & 디스플레이. 서울: 영풍문고.
  15. 심낙훈. (2006). 디스플레이 마케팅. 서울: 국제.
  16. 유봉준. (2003). 백화점 VMD(Visual Merchandising) 마케팅에 관한 사례연구: In store promotion 매체를 중심으로. 건국대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
  17. 이소은. (2008). 의류점포의 VMD와 브랜드 인지도에 따른 구조관계-감정반응, 브랜드 이미지 및 태도, 구매의도를 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문.
  18. 이슬아. (2006). 중. 노년여성 백화점 VMD에 대한 태도와 의복구매성향. 경희대학교 대학원 석사학위 논문.
  19. 이연순, 박성혜, 박윤아. (1993). 의류매장종류에 따른 쇼윈도우 디스플레이에 관한 조사 연구. 대한가정학회지, 31(2), 205-212.
  20. 이영미. (2007). 남성 토탈 패션 프래그쉽 스토어 실내 디자인에 관한 연구. 홍익대학교 건축도시대학원 석사학위 논문.
  21. 이영실. (2008). 국내 메이저 백화점의 VMD전개 특정비교에 관한 연구. 동덕여자대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
  22. 이영주. (1995). 판매촉진을 위한 의류업체의 비주얼 머천다이징 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  23. 이홍림. (2002). 패션마케팅에서의 판매촉진을 위한 비주얼 머천다이징에 관한 연구. 디자인과학연구, 5(2), 75-88.
  24. 장정원. (2007). 소비자들의 VMD의 의식성과 구성요소평가가 의복구매과정에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원석사학위 논문.
  25. 전민지. (2006). 의복쇼핑성향에 따른 윈도우 정보효과가 방문의사결정에 미치는 영향. 부경대학교 대학원 석사학위 논문.
  26. 전중옥, 박현희. (2005). 패션 VMD인지 측정도구 개발을 위한 연구. 마케팅관리연구, 10(2), 117-139.
  27. 정운석. (2005). 의류매장 VMD구성요인이 브랜드 신뢰 및 만족도와 재구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 동국대학교 경영대학원 석사학위 논문.
  28. 정흥선. (2002). 남성 트레디셔널 캐주얼 브랜드의 마케팅 전략에 따른 백화점 매장 VMD전개 비교 연구. 중앙대학교 예술대학원 석사학위 논문.
  29. 조윤아. (1994). 여성 의류매장의 비쥬얼 머천다이징(VMD)에 관한 연구. 쇼우 윈도우 디스플레이를 중심으로. 조선대학교대학원석사학위 논문.
  30. 허주연. (2005). 매장에서의 감각체험이 소비자 감정적 반응, 매장 태도, 브랜드 태도, 구매의도에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  31. Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name. NY: the Free Press.
  32. Gobe, M. (2001). Emotional branding; The new paradigm for connecting brands to people. New York: Allworth Press.
  33. Kantor, J. R. (1959). Interbehavioral psychology: A sample of scientific system construction. Bloominton, Indiana: Principia Press.
  34. Stephenson, W. (1953). The study of behavior. Chicago: The University of Chicago Press.
  35. Stephenson, W. (1967). The play theory of mass communication. Chicago: The University of Chicago Press.

피인용 문헌

  1. Perceptions of Visual Merchandising in the Department Stores: The Employee versus Consumer Perspectives vol.14, pp.2, 2012, https://doi.org/10.5805/KSCI.2012.14.2.222
  2. A Study on Visual Merchandising Effectiveness: Focused on the Differences in Effectiveness according to Merchandise Class vol.13, pp.2, 2011, https://doi.org/10.5805/KSCI.2011.13.2.215