Abstract
Global expansion of regulation for carbon emission has brought new industrial regulations and trade barriers while the global economy is promoting economic stimulus through a variety of green investments such as renewable energy development, energy efficiency increase, and environmental improvement simultaneously. Korean government is trying to seek a new opportunity to grow through green investment in this change of business environment and businesses are facing the transition to low-carbon and eco-friendly structure for their survival. It is promoting not only industry structure changes and conversion but also demanding changes of workforce composition and requirement skills. In response to convergence of green economy, manpower development for future skills needs is provided the main impetus for response as well as promotion green growth. This study will analyze human resource development plan due to future skills needs emphasizing on automative industry. Also the study will be researched on the problems of present curriculum of undergraduate and look for improvements tasks. Upon the result, promotion plans for human resource development in other sectors of green car in response to future skills needs in green growth can be found.
탄소배출에 대한 글로벌 규제 확대는 새로운 산업규제와 무역장벽을 가져오고 있으며, 세계 각국은 재생에너지 개발, 에너지 효율 증대, 환경 개선 등을 동시에 추구효과는 녹색투자를 통해 경기부양을 도모하고 있다. 한국 정부는 이러한 환경변화 속에 녹색투지를 통한 새로운 성장기회를 모색하고 있으며, 기업은 저탄소 친환경 구조로의 전환을 생존의 문제로 직면하게 되었다. 이는 산업구조의 변화와 전환을 가져올 뿐만 아니라, 인력 구성의 변화와 함께 요구숙련의 변화를 요구한다. 이러한 녹색경제로의 전환에서, 미래 숙련수요에 대응한 인력양성은 녹색경제의 전환에 대한 대응으로서 뿐만 아니라 녹색성장을 견인하는 추동력이 된다. 본 연구는 자동차산업을 중심으로 미래 숙련 수요에 따른 인력양성 방안을 모색한다. 그린카 관련한 미래 숙련 수요에 대해 현 대학 교과상의 문제점을 살펴보며 이에 대한 개선방안을 모색하기로 한다. 이를 통해 녹색성장에서 그린카 만이 아닌 타 부문에서의 미래 숙련 수요에 대응한 인력양성 방안도 마련할 수 있는 방법론의 개선을 도모한다.