The Formation of New Game Generation in Game-Extended Space : Focused on the Experience Game

게임-확장공간에서의 '게임적 신인류'의 형성 : 체감형 게임을 중심으로

  • Kim, Jae-Young (Dept. of Digital Media, The Graduate School of Soongsil Univ.) ;
  • Sung, Jung-Hwan (Dept. of Digital Media, The Graduate School of Soongsil Univ.)
  • 김재영 (숭실대학교 미디어 대학원) ;
  • 성정환 (숭실대학교 미디어 대학원)
  • Received : 2010.07.01
  • Accepted : 2010.08.10
  • Published : 2010.10.20

Abstract

This paper focuses on the sequences between game performance, game experience, game generation. Present-day the game has powerful effects to form new human species as game generation. Especially, the experience game is important because it could have one of the most powerful effect by characteristics of own interface. First of all, this paper analyzes a experience of the experience game and researches the game-extended space. Secondly, We create concept of 'new game generation' in order to explain new human species on the experience game. So we can reveal the social meaning of accelerated present state by the experience game through this new analysis.

본 논문은 게임적 행위, 게임적 체험, 게임적 인간이라는 일련의 과정에 주목한다. 현대에서의 게임의 강력한 효과는 게임적 인간이라는 새로운 인간형을 생산하고 있다. 특히 체감형 게임의 형태는 그것의 매체적 특질에 의해 가장 강력한 효과를 발생시킬 수 있다는 점에서 논의의 주요한 대상으로 삼는다. 본 논문에서는 우선 체감형 게임에서의 체험을 분석하고, 체감형 게임이 담지하고 있는 게임-공간의 확장성을 탐구한다. 그리고 체감형 게임이 생성하고 있는 새로운 게임적 인간을 '게임적 신인류'로 개념화한다. 이러한 논의는 체감형 게임이 가속화시킨 다양한 사회적 현상에 대해 새로운 해석을 반영하여 그것의 사회적 의미를 도출해 보기 위한 시도이다.

Keywords

References

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