Policy-Based QoS Control Management System for VoIP Service

VoIP 서비스를 위한 정책 기반의 QoS 제어 관리 시스템

  • 조봉관 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과, 한국철도기술연구원) ;
  • 정재일 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과)
  • Received : 2010.08.25
  • Accepted : 2010.09.25
  • Published : 2010.09.30

Abstract

At present, deterioration in service quality, which caused by increased network traffic from a lot of users in the same network, makes smooth communication service difficult. In this paper, we present policy-based QoS management system for VoIP service in order to supply smooth VoIP service to users. The presented system can guarantee quality of VoIP service even in huge traffic situation, and makes it possible to operate whole network in an efficient manner.

현재, 동일한 네트워크를 다수의 사용자가 사용할 경우, 네트워크 부하가 급증하여 통신 서비스의 품질이 저하되며, 원활한 통신 서비스의 지원이 어렵다. 본 논문에서는 VoIP 서비스 사용자가 원활하게 통신 서비스를 제공받을 수 있도록 보장하는 정책기반 VoIP 서비스 QoS 관리시스템에 대하여 제안한다. 본 연구에서 제안한 시스템을 사용하면 대용량의 네트워크 부하가 걸리는 상황에서도 사용자의 VoIP 서비스의 품질 보장이 가능하며, 정책기반 QoS 관리를 통해 전체 네트워크의 효율적인 운용이 가능하도록 하였다.

Keywords

References

  1. Shigang Chen and Klara Nahrstedt, "An Overview of Quality-of-Service Routing for the Next Generation High-Speed Network: Problems and Solutions", IEEE Network, 1998.
  2. 홍기훈, 정수환, 유현경, 김도영, "VoIP 보안시스템의 QoS 측정 및 분석", 한국통신학회논문지, 제28권, 제10B호, pp. 916-926, 2006.
  3. IETF RFC 3261, "SIP:Session Initiation Protocol", 2002.
  4. IETF RFC 2748, "The COPS(Common Open Policy Service) Protocol", 2000.