네트워크중심전 환경에서의 u-러닝 시스템 적용방안에 관한 연구

A Study on Application of u-Learning System in Network Centric Warfare Environment

  • 차현종 (광운대학교 방위사업학과) ;
  • 양호경 (광운대학교 방위사업학과) ;
  • 유황빈 (광운대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 조용건 (광운대학교 방위사업학과)
  • 투고 : 2010.08.10
  • 심사 : 2010.09.20
  • 발행 : 2010.09.30

초록

정보통신 기술이 발전하여 시간과 장소에 제한 없이 통신을 할 수 있는 유비쿼터스 개념이 나타났다. 이렇게 정보를 전달할 수 있는 기술의 발전으로 현재의 사회를 정보화 사회에서 발전된 지식화 사회로 부른다. 지식화 사회는 정보를 가공하여 축척된 지식이 중심이 된 사회이다. 교육의 방법도 컴퓨터를 이용한 e-러닝(e-Learning)의 개념에서 유비쿼터스 개념이 접목된 u-러닝(u-Learning)이라는 개념으로 발전되었다. 군에서도 교육은 핵심정책 중의 하나로 꼽힌다. 전쟁의 양상이 플랫폼 중심전에서 네트워크 중심전(NCW:Network Centric Warfare)로 바뀌고 있다. 따라서 전장을 상황을 실시간으로 수집하여 관리하는 것이 지휘통제의 핵심이 된다. 이를 위해서는 첨단 지식강군 육성을 위해 개인과 조직의 능력을 최대화시켜야한다. 따라서 본 논문에서는 전장환경과 정보통신기술의 변화에 맞추어 교육훈련 및 작전에서의 u-러닝 시스템 적용 방안을 알아보고자 한다.

With the development of information and communications technology(ICT), the concept of ubiquitous that we can communicate regardless of time and place appears. Due to the development of the technology delivering information, current society is called intellectualization society developed from informatization society. The intellectualization society is based on knowledge accumulated by processing information. The education methods are also developed into a concept of u-Learning applying the concept of ubiquitous from the concept of e-Learning using a computer. The military also points out education as a key policy. The aspect of war is changing to NCW(Network Centric Warfare) from platform centric warfare. Therefore, collecting and managing the war situations in real time is a key to controlling command. To this end, it needs to maximize individuals and groups' ability to cultivate the military with cutting-edge knowledge. Therefore, this study aims to look into methods to apply u-learning system in training and military actions according to changes in war environments and ICT.

키워드

참고문헌

  1. M. Weiser, The Computer or the 21st Century, Scientific American, 1991.
  2. H. Prue and U. Lorna, Teaching and Learning in Further Education 2/e., Routledge, 2002.
  3. 박휘락, "네트워크 중심전의 이해와 추진 현황", 국방정책연구, 2005.
  4. 전자신문사, 유비쿼터스 백서, 서울:전자신문사, 2005.
  5. 하원규, 김동환, 최남희, 유비쿼터스 IT혁명과 제 3공간, 전자신문사, 2002.
  6. 한국문화정보센터, 유비쿼터스 적용에 관한 연구:최종보고서, 한국문화정보센터, 2008.
  7. 서정희, 김용, 김경미, 이지현, 윤세진, 이준규, 정미순, 김종헌, 미래교육을 위한 u-러닝 교수. 학습 모델 연구, KERIS, 2005.
  8. 이남택, 오명호, 김태우, 김영준, 신내호, "제 2장 육군의 미래 NCW 개념 및 구현 방안 연구", 한국전략문제연구소, pp. 107-257, 2006.
  9. 유정훈, 조정호, 권오주, 박귀순, "Mobile Wi MAX 기반의 전술이동통신체계 테스트베드 성능분석", 한국통신학회지, Vol. 26, No. 3, 2009.
  10. 국방과학연구소, TICN, 국방과학연구소, p. 25, 2002.