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A Study on the Development Fluid Mechanics Principles by WBI Learning Program

유체역학의 원리 학습을 위한 WBI 프로그램 개발 연구

  • 손영배 (호서대학교 벤처전문대학원 IT응용기술학과) ;
  • 박대우 (호서대학교 벤처전문대학원 IT응용기술학과)
  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2010.09.17
  • Published : 2010.10.30

Abstract

In middle and high school to learn the principles of fluid mechanics to Experiments in space and time constraints and difficulties for the study of the principles of fluid mechanics to the problem is superficial. In this paper, Pascal's principles, Archimedes' Principle, Bernoulli's Theorem, etc. learning about the fluid mechanics and implemented in Web Browser, In connection with flash and HTML, web simulation is to implement. Web Based Instruction program that implemented a comparative analysis became an effect of 15% to industrial total high school students in satisfaction, Interest, Achievement. The fluid mechanics education through engineering design and web design through the actual web server is implemented on the Internet over broadband. Department of Education, this study the fluid mechanics and the Internet will contribute to the development of distance education.

중 고등학교에서 유체역학의 원리를 학습할 때 실험 실습에 있어서 시공간의 제약으로 학습에 실효성이 떨어지는 문제점이 있다. 본 논문에서는 파스칼의 원리, 아르키메데스의 원리, 베르누이의 정리 등 유체역학에 관한 학습을 웹 브라우저에서 구현하고 Flash와 HTML 등을 이용한 Web 시뮬레이션을 구현하고자 한다. 구현한 WBI(Web Based Instruction) 프로그램은 공업계 고등학교 학생들을 대상으로 만족도, 흥미도, 성취도 측면에서 15%이상의 효과를 나타낸 것으로 비교 분석 되었다. 유체역학의 교육공학적 설계와 웹 설계를 통하여 실제 웹서버를 통하여 인터넷 초고속 통신망에서 구현한다. 본 연구는 교육공학과 유체역학 및 인터넷 원격교육 발전에 기여 할 것이다.

Keywords

References

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