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Impact of Robot Programming Education in Application of Web 2.0 on Improving Problem Solving Ability

웹 2.0을 활용한 로봇프로그래밍 교육이 문제해결력 신장에 미치는 영향

  • 배영권 (대구교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 남재원 (경주용황초등학교)
  • Received : 2010.10.13
  • Accepted : 2010.11.25
  • Published : 2010.11.28

Abstract

We survey the effects of robot programming education using web 2.0 on improving problem solving ability. For this, we constructed a robot programming education system using springnote based web 2.0 and taught computer gifted students of D region. Furthermore, we investigated about the problem solving ability when the robot programming education using web 2.0 is executed. In conclusion, the robot programming education using web 2.0 stimulate problem solving ability for learners.

본 논문은 웹 2.0을 활용한 로봇프로그래밍 교육이 학습자의 문제해결력에 미치는 영향에 대하여 알아 보았다. 이를 위해 웹 2.0 기반 시스템인 스프링노트를 활용하여 로봇프로그래밍 교육 시스템을 구축하고, D지역 정보영재교육원의 학생들을 대상으로 수업을 실시하고, 문제해결력 검사지를 교육 전, 교육 후 투입하여 문제해결력의 신장 정도를 알아보았다. 결론적으로 웹 2.0을 활용한 로봇프로그래밍 교육이 학습자의 문제해결력을 신장시키는 것으로 드러났다.

Keywords

References

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