경기 일부 지역 중학생의 성별에 따른 급식인식 및 급식 품질 속성 비교 분석

Analysis of the Recognition and Quality Attributes on School Lunch Service of Middle School Students by Gender in Gyeonggi Province

  • 김경자 (경기도 백암초등학교) ;
  • 이보숙 (한양여자대학 식품영양과) ;
  • 박문경 (한양여자대학 식품영양과)
  • 투고 : 2010.11.22
  • 심사 : 2010.12.22
  • 발행 : 2010.12.01

초록

Purpose: This study was conducted to find ways to improve foodservice quality and satisfaction of middle school students in school lunch service. Recognition of concerns about school lunch and quality attributes was evaluated by gender. And we tried to investigate quality attributes which could affect degree of foodservice satisfaction by gender. Methods: Two hundred students from each of 6 middle schools (3 schools in urban and 3 schools in rural) in Gyeonggi Province were surveyed using self-developed questionnaires. Total of 1,103 questionnaires (male 556 and female 547) were collected and data were analyzed using descriptive analysis, t-test, cross table and stepwise multiple regression by SPSS 11.0. Results: There were not significant differences in average importance scores (male 4.09, female 4.06) and average performance scores (male 3.36, female 3.30) of quality attributes between middle school boys and girls. But there were significant differences in 7 and 6 of 25 quality attributes in evaluating importance and performance respectively by gender. There was not a significant difference (male 3.13, female 3.24) in degree of foodservice satisfaction by gender. But there were significant differences in the distribution of satisfaction. Stepwise multiple regression analysis showed that degree of satisfaction was influenced by a taste of food, quick complaint handling, providing favorite foods, and food hygiene in male students (F=$51.1^{***}$, adjusted $R^2$=.265). Degree of satisfaction was influenced by a taste of food, providing favorite food, proper meal prices, providing a wide variety of food in female students (F=$91.4^{***}$, adjusted $R^2$=.399). Conclusion: We found out that there were significant differences in quality attributes when evaluating importance and performance and in quality attributes which could affect foodservice satisfaction by gender.

키워드

참고문헌

  1. 교육인적자원부 (2003). 학교급식개선 종합대책. 학교급식의 질 향상과 운영의 내실화를 위한 학교급식개선 대책 공청회 자료집, 3-36.
  2. 김경애, 김수자, 정난희, 전은례 (2002). 중학생의 학교급식에 대한 만족도: 광주전남 지역을 중심으로. 한국조리과학회지, 18(6), 579-585.
  3. 김숙희, 이경애, 유춘희, 송요숙, 김우경, 윤혜려, 김주현, 이정숙, 김미강 (2003). 급식유형에 따른 중고등학생의 학교급식만족도. 한국영양학회지, 36(2), 211-222.
  4. 모성종, 서재수, 류은순 (2005). 부산 지역 고등학교 급식서비스에 대한 학생과 급식조사자의 평가. 한국조리과학회지, 21(2), 250-262.
  5. 박명희, 최영선, 김연주 (2002). 동일 지역 초중등학생의 식생활태도와 학교급식에 대한 태도. 대한지역사회영양학회지, 7(1), 3-13
  6. 박영숙, 이정원, 이미숙 (1997). 중학생 및 그 학부모의 학교급식 만족도: 직영 및 위탁 운영형태별 비교. 지역사회영양학회지, 2(2), 218-231.
  7. 박종임, 구난숙 (1998). 대전 지역 급식학교 초등학생들의 식습관조사. 대한영양사협회학술지, 4(2), 113-122.
  8. 양일선 (2004). 학교급식 현황 및 발전방안. 국무총리산하 산업기술연구회 주최, 한국식품개발연구원 주관 2004년도 학교급식 개선을 위한 워크숍. '학교급식의 현황 및 발전방향' 자료집, 3-17.
  9. 양일선, 이보숙, 윤지현, 이해영, 전혜경, 황대용, 위태석 (2004). 학교급식 공급체계 개발 및 지원방안 보고서, 43-54, 2004 농림부 연구과제.
  10. 오유미, 김미현, 승정자 (2006). 전주 지역 중학생의 학교급식에 대한 만족도, 메뉴기호도 및 개선 사항 조사. 대한영양사협회 학술지, 12(4), 358-368.
  11. 이미숙, 박영숙, 이정원 (1998). 초등학생 및 그 학부모의 학교급식에 대한 만족도: 서울지역 일부 공동조리 및 위탁운영 급식학교의 비교. 한국영양학회지, 31(2), 179-191.
  12. 이민아, 양일선, 이보숙, 김현아, 박소현 (2006). 계층적 분석과정을 이용한 학교급식 운영 품질 평가 분야의 중요도 분석. 한국영양학회지, 39(1), 74-83.
  13. 이보숙 (1999). 학교급식 서비스 개선. 국가전문행정연구원 교육행정연수부, 학교보건행정전문과정 교재, 53-64.
  14. 이보숙, 양일선, 이해영, 한경수, 김현아, 강혜승 (2004). 학교급식 운영평가 제도도입 및 평가도구 개발에 관한 연구. 96-105, 교육인적자원부 교육정책연구과제 2004-급식-4.
  15. 이보숙, 조경련 (2006). 학동기 아동과 청소년의 도시와 농촌 지역간 식생활 및 관련 요인 비교분석. 한국식품영양학회지, 19(4), 502-514.
  16. 이영은 (2008). 충북 지역 학교급식 만족도 분석. 한국식생활문화학회지 23(1), 105-114.
  17. 이화숙, 장면희 (2005). 강원도 지역 학생들의 학교급식에 대한 만족도 조사. 한국식품영양학회지, 18(3), 175-191.
  18. 임경숙 (2004). 학교급식과 청소년 영양교육. 대한 지역사회영양학회지, 9(6), 772-777.
  19. 장미라, 김준성 (2005). 강원도 남녀 중학생의 학교급식에 대한 중요도 및 수행도 비교. 대한영양사협회 학술지, 11(1), 95-104.
  20. 장혁래, 김혜영B (2005). 용인시 초등학교 학생들의 학교급식 만족도 조사. 한국식품영양학회지, 18(2), 155-160.
  21. Pannel, D. V. (1990). School Foodservice management (4th ed). 1-41, New York: Van Nostrand Reinhold.
  22. Tenner, A. R., & Detoro, I. J. (1994). Total quality management. 89-114, Addison-Wesley.