그림자료를 활용한 성교육(性敎育) 효과

Effects of Pictures on Sexual Education among Primary School Children

  • 투고 : 2010.11.23
  • 심사 : 2010.12.13
  • 발행 : 2010.12.01

초록

Purpose: The purpose of this research is to enhance the effect of pictures on sexual education on primary school children which is one of the most crucial topics in health education and to evaluate how utilizing drawings can contribute to the development of school children's appropriate knowledge and attitude toward sexuality. Methods: This research followed the pre-test /post-test experimental and control group design. The selected school children of four classes at sixth grade in the H primary school in Gyeongi-do uijeongbu province had a pre-test about the knowledge and attitude toward sexuality. With the result of homogeneity data, three classes out of the four classes were chosen to be the subject of the post-test and these three groups took the "Sexual Education through Pictures." Results: After analyzing the data, average scores about the knowledge for class participants were higher than the non participants' (p =.000). Average scores about the knowledge of boys and girls who participated in class were higher than the non participants' (boys; p =.00, girls: p =.000). In addition, average scores about the attitude for class participants' were higher than the non participants' (p =.03), but there was not statistically significant among gender. Conclusion: From the results above, "Sexual Education through Pictures" proved to be a systematic and scientific method to develop a positive influence towards the knowledge and attitude of sexuality for primary school children of the sixth graders. These results show that the above teaching materials suggest an effective method to develop appropriate knowledge and attitude towards primary school children's sexual education.

키워드

참고문헌

  1. 경기도교육청제2청사 (2009). 2009 중등 보건교육 장학자료 Edu-Health 매뉴얼 (교사용 참고자료), 115-154.
  2. 경기도교육청 제2청사 (2009). 2009 초등 보건교육 장학자료 Edu-Health 매뉴얼 (교사용 참고자료), 83-111.
  3. 고민정 (2003). 성교육 집단상담 프로그램이 초등학생의 성의식 함양에 미치는 영향에 관한 연구. 경기대학교, 석사학위논문, 경기도.
  4. 교육인적자원부 (2001). 함께 풀어가는 성이야기 (초등고-4.6학년), 3-379, 서울선명인쇄주식회사.
  5. 국미경 (2004). ICT를 활용한 성교육이 초등학교 고학년 아동의 성지식과 태도에 미치는 효과. 경희대학교, 석사학위논문, 서울.
  6. 김선정 (2002). 서울시 일부 중학생의 성교육 프로그램의 효과 분석- 시청각교육과 토론을 적용한 피임교육을 중심으로-. 이화여자대학교, 석사학위논문, 서울.
  7. 김연숙 (2005). 그림設明에 의한 性敎育 修業이 輕度精神遲滯學生의 性知識 및 態度에 미치는 効果. 한국교원대학교, 석사학위논문, 충청남도.
  8. 김 욥 (1997). 그림카드를 통한 성교육이 정신지체 아동의 성지식과 성에 대한 태도에 미치는 효과. 공주대학교, 석사학위논문, 충청남도.
  9. 김화중, 한국학교보건교육연구원 (2000). 초등학교 보건. 1-47, 서울 대한교과서주식회사.
  10. 백운석 (2000). 멀티미디어 프로그램을 활용한 성교육의 효과-초등학교 6학년을 중심으로-. 한국교원대학교, 석사학위논문, 충청남도.
  11. 서울특별시 교육청 (1997). 성과행복 (중등), 3-109, 서울대한교과서 주식회사.
  12. 손인영 (2006). 성교육 집단상담 프로그램 적용이 초등학교 5학년 아동의 성지식 및 성태도에 미치는 영향. 경인교육대학교, 석사학위논문, 28-31, 인천광역시.
  13. 송명자 (2005). 발달심리학 제91판, 223-226, 학지사.
  14. 송희자 (2004). 성교육 프로그램이 아동의 자아존중감 향상에 미치는 효과. 공주대학교, 석사학위논문, 충청남도.
  15. 양순옥, 정금희, 김신정, 이규영, 백성숙 (2002). 초등학교성교육 평가도구개발 및 적용. 아동간호학회지, 8(3), 334-343.
  16. 이주애 (2006). 初等學生의 性意識에 關한 硏究. 제주대학교, 석사학위논문, 제주도.
  17. 정은숙 (2005). 인터넷 활용 문제중심 학습이 초등학교 아동의 성지식 및 태도에 미치는 효과. 공주대학교, 석사학위논문, 충청남도.
  18. 정원숙 (2002). 초등학교 5학년 아동에 대한 성교육에서의 토의식 및 강의식효과비교. 가톨릭대학교 산업보건대학원, 석사학위논문, 서울.
  19. 조연순, 김정효, 이경순, 우재경 (2001). 초등학교 성교육 프로그램 개발 연구 -초등학교 고학년을 중심으로-. 초등교육연구, 14(2), 213-235.