우리나라 중.고등학교 보건과목 해설서 개발

A Development of a Curriculum Guide for Health Education at Junior and Senior High Schools

  • 투고 : 2010.05.07
  • 심사 : 2010.10.20
  • 발행 : 2010.12.01

초록

Purpose: This study is intended to provide easy explanations needed to ensure correct understanding of the notification of health education curriculum revised in 2008, health education curriculum at middle and high schools as well as their effective application at schools. Teachers of health lessons can provide better guidance for their classes only when they are well informed of intent and direction of health lessons sought after by the nation, objective and systematic content of health lessons, teaching methods, characteristics of teachinglearning materials and their evaluation. The contents of the guide have been sufficiently detailed and clarified in such a way that can increase understanding of school health education as pursued by the nation. Methods: This is reported research as its contents have been finalized through analysis of documentary records concerned with health education available at both home and abroad, a council of health education experts and public hearings organized for extensive collection of opinions from professor and teachers. Results: The guidebook has been prepared in 5 areas covering respectively "background of revision to health education curriculum", "how health education curriculum has been changed over time", " focus on health education curriculum", "explanations on health education curriculum" and "comparison of new and previous curriculum". Also developed were key initiatives on 6 health related subjects. Conclusion: The greatest significance of this research lies in the fact that it has come up with the first guide book for health education ever prepared in our history. It is also meaningful for the guide book to enable teachers to teach their classes better by providing them with easy interpretation of the contents notified by the government and to have set guidelines for directions in which health of our youths should be promoted. Since this is the first work, continuous research and development should further be carried out in the future.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부 (2008). 초중등교육과정 부분수정고시. 과학기술부고시 제 2008-148호.
  2. 교육과학기술부 (2008). 중학교 교육과정 해설 (IV) -체육, 음악, 미술. 교육과학기술부.
  3. 교육과학기술부 (2008). 중학교 교육과정 해설(V) -외국어 (영어), 재량활동, 한문, 정보, 환경, 생활외국어. 교육과학기술부.
  4. 교육인적자원부 (2001). 초.중.고등학교 체육과 교육과정 기준(155-1997). 교육인적자원부.
  5. 김경렬, 주현옥,김영혜 (2005). 7차 교육과정 시행 후 초등 보건교사의 보건교육 실태. 보건교육 ․ 건강증진학회지, 22(1), 41-54.
  6. 김진규 (2009). 교과교육론. 21-27, 서울: 도서출판 학이당.
  7. 문점순, 송경애, 이종은 (2005). 초등학교 보건교사의 보건교육 실태. 보건교육.건강증 진학회지, 22(4), 57-72.
  8. 박은옥, 유선미, 조홍준, 이원영, 전경자 (2005). 학교보건교육 현황 및 개선방안. 한국학교보건교육학회지, 18(2), 15-26.
  9. 이경환, 박제윤, 권영민 (2002). 한국교육과정의 변천. 20-55, 대한교과서 주식회사.
  10. 이규영, 이규영, 조희순, 박영희 (2009). 중.고등학교 보건과 교육과정 해설연구 개발 보고서. 보건과목 교육과정 해설연구 위탁과제 답신보고. 교육과학기술부.
  11. 이규영 (2006). 보건교육 실태 및 내용 요구도. 한국학교보건학회지, 19(2), 1-12. (2006)
  12. 이수정 (2007). 실과 (기술.가정) 교육과정 해설서 개선방안 연구. 한국실과교육학회지 21(1), 63-85.
  13. 이정란, 안숙희 (2005). 초등학교 보건교사와 일반교사의 성교육 실시정도와 수업능력 비교. 한국학교보건학회지 18(1), 27-36
  14. 윤순녕, 정혜선, 이규영, 이영만, 조희순, 박영남, 성근석, 조미연, 하영미 (2006). 보건교과 신설을 위한 초.중.고등학교 보건교육과정 연구 -교육내용을 중심으로. 2006년 전국보건교사회 수탁과제 보고서.
  15. 한국 교과서 연구소 (1998) 한국 교과서 목록 작성 및 그 수집 방안에 관한 연구. 교육부 지정과제 연구보고서 98-3.
  16. 한국교육과정 평가원 (2008). 고등학교 교육과정 총론 해설 개발 연구. 한국교육과정평가원, 연구보고 CRC 2008-7.
  17. 한국교육과정평가원 (2006). 고등학교 교육과정 총론해설 연구개발. 연구보고 CRC2008-7.
  18. Botivin, G. j., Griffin, K. W., Diaz, T., Ifill-Williams, M. (2001). Preventing hinge drinking during early adolescence: Oneand two year follow up of a school-Based Prevention. Psychology of Addictive Behavior, 15(4), 360-365. https://doi.org/10.1037/0893-164X.15.4.360
  19. Kann, L., Telliohann, S. K., & Wooley, S. F. (2007). Health education: Result from the school health policies and programs study 2006. J of School Health 77(8), 408-434. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2007.00228.x
  20. Kolbe, L. J. (2002). Education reform and the goals of the modern school health program. State Education Standard, 3(4), 4-11.
  21. Schoener, J., G UERRERO, F., and Whitney, B. (1988). The effects of the growing healthy program upon children's academic perormance and attended in New York City. Report from the Office of Research, Evaluation and Assessment to the New York City Board Education.
  22. SHPPS: School Health Policies and Programs Study (Online). Available: http://www.cdc.gov/HealthyYouth/shpps/index.htm
  23. 교육과학기술부 홈페이지 [Online]. Available: http://www.mest.go.kr/
  24. 사이버 교과서 박물관 [Online]. Available: http://www.textlib.net/ctm/
  25. 청소년들의 건강행태 온라인 조사 홈페이지 [Online]. Available: http://healthy1318.cdc.go.kr/
  26. 한국교육과정 평가원 [Online]. Available: http://www.kice.re.kr/index.do