수학교육에서 Ausubel의 유의미 학습 재고

A Review of Ausubel's Meaningful Learning in Education of Mathematics

  • 투고 : 2010.08.23
  • 심사 : 2010.09.15
  • 발행 : 2010.09.30

초록

경쟁력 있는 지식기반 사회를 구축하기 위해서 다양한 교수법을 구안하고자 하는 노력과 더불어 우리나라 현실에 맞는 교수법 구안 연구도 함께 진행되어야 할 필요성이 있다. 이에 따라 본고에서는 설명식 수업을 통하여 학생들이 수학을 이해하고 의미 있게 받아드리기 위한 방안으로 Ausubel의 유의미 학습을 재조명하였다. Ausubel의 유의미 학습의 의의와 조건 그리고 유의미 학습의 방법 등을 분석함으로써 수학교육에서 유의미 설명식 학습 활용이 보다 용이하게 활용될 수 있도록 하였다.

It is to design diverse teaching methods to construct competitive knowledge-based society and to design teaching methods suitable to Korean conditions. The study reviewed Ausubel's meaningful learning especially subsumption theory as a plan to make students understand math and receive it meaningfully through explanatory class. Analyzing meaning and conditions of Ausubel's meaningful learning can make utility of significant explanatory learning in education of mathematics easier.

키워드

참고문헌

  1. 권기 (2006). Bruner와 Ausubel의 수업이론 비교.고찰, 교육과학연구 6, 39-52.
  2. 권낙원․김동엽 (2006). 교수-학습 이론의 이해. 서울: 문음사.
  3. 변영계 (2008). 교수-학습 이론의 이해. 서울: 학지사.
  4. 우정호( 2010). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울대학교출판문화원
  5. Ausubel, D. P. (1969). School Learning : An Introduction to Educational Psychology. New York : Holt, Rinehart & Winston
  6. Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. Orlando, FL : Grune & Startto
  7. Ausubel, D. P. (1978). Educational Psychology : A Cognitive View. New York : Holt, Rinehart & Winston
  8. Ausubel, D. P. (1969). Psychology in Teacher Preparation. (With John Herbert) Toronto : The Ontario Institute for Studies in Education
  9. Ausubel, D. P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge. Dordrecht, The Netherlands, Kluwer Academic Publishers