Effective management strategies of basic mathematics for low achievement students in university general mathematics

대학수학 기초학력 부진학생을 위한 기초수학 지도 방안

  • Pyo, Yong-Soo (Department of Mathematics, Pukyong National University) ;
  • Park, Joon-Sik (Department of Mathematics, Pusan University of Foreign Studies)
  • Received : 2010.07.27
  • Accepted : 2010.09.28
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this thesis is to investigate the effects of the topics in basic mathematics on academic achievement in order to improve the problem-solving abilities of low achievement students in university general mathematics. This program has been conducted from P University as a part of Education Capacity Enhancing Project. The goals of this program are to make students who have fear to mathematics feel confident for mathematics, and make easier to study general mathematics and major field without any difficulties for the students. The topics in basic mathematics was enforced with solving problem based on comprehension of the basic concept and computer-based learning. The classes were organized as Algebra-Geometry, Calculus, and General mathematics class by students' applications for classes and basic academic ability. As a result, the topics in basic mathematics has been evaluated as positive way to effect satisfaction and learning effect for the students who have low-level in basic academic ability. And also, according to the survey, the result shows that assignment through Webwork system and Mathematica program practice are helpful for learning basic mathematics. But several measures are asked for participation in the class and prevention for quitter of participants.

P대학에서는 교양수학 교과에 대한 기초학력 부진학생들의 문제해결력 향상을 위하여, 대학 교육역량강화사업의 일환으로 수학카페 운영과 함께, 기초수학 특강, 개인지도 및 컴퓨터 활용학습 등을 시행하고 있다. 본 논문에서는 여름 및 겨울방학을 이용하여 기초수학 특강을 실시하고, 그 결과를 중심으로 수학에 대한 기초학력 부진학생들을 위한 효율적인 기초수학 학습지도 방안을 살펴보고자 한다.

Keywords

References

  1. 김광환․김병학․김경석․박은아 (2009), 대학수학교육의 현황과 7차교육과정세대의 효율적인 수학교육방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 23(2), 255-277.
  2. 김영국 (2007), 대학수학의 운영현황, 개선방안 및 경상계열 교양수학 강좌 운영에 대하여, 수학교육총론 25, 163-171, 대한수학회.
  3. 김태수․김병수 (2008), 대학수학의 수준별 수업에 따른 학업성취도 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집> 22(3), 369-382.
  4. 부경대 수리과학부 (2006). 수학 관련 교양교과목에 대한 교수-학습법 개선 및 교재 개발을 위한 워크숍, 한국학술진흥재단 지원.
  5. 이규봉․오원태․위인숙․장주섭 (2007), 대학 신입생의 수학 기초실력 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집> 21(4), 613-620.
  6. 최은미․유천성 (2006), 대학 수학교육의 문제점과 극복을 위한 방안-타 대학의 운영 사례를 중심으로, 교육연구 14(1), 157-174, 한국학술진흥재단.
  7. 표용수․조성진․정진문․심효섭․박동준․차지환 (2008), 교양수학 교과목 교수-학습법 개선 방안, 수학교육학논총 33, 251-269.
  8. 표용수․조성진․정진문․박진한 (2010), 교양수학 교과목에 대한 효율적 교수-학습지도 방안, East Asian Math. J. 26(2), 319-336.
  9. Mathematics Cafe Homepage : http://myweb.pknu.ac.kr/MathCafe/
  10. Webwork Website Address : http://210.110.137.208/webwork2, http://210.110.137.209/webwork2