Culinary science and hospitality research (한국조리학회지)
- Volume 16 Issue 4
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- Pages.43-52
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- 2010
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- 2466-0752(pISSN)
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- 2466-1023(eISSN)
Studies on Commercialization of Korean Native Foods - Focused on Boseong Area -
향토 음식 상품화 연구 - 보성 지역 중심으로 -
- Lee, Sun-Ho (Dept. of Culinary Science, Honam University) ;
- Kim, Sun-Hee (Gwangju Women Development Center) ;
- Jung, Lan-Hee (Dept. of Home Economics Education, Chonnam National University) ;
- Jung, Jin-Woo (Dept. of Western Culinary, Youngsan University) ;
- Jeon, Kyung-Chul (Dept. of Foodservice Culinary, Kyonggi University) ;
- Kim, Hee-Kee (Dept. of Hotel Culinary, Nambu University)
- 이선호 (호남대학교 조리과학과) ;
- 김선희 (광주여성발전센터) ;
- 정난희 (전남대학교 가정교육과) ;
- 정진우 (영산대학교 서양조리학과) ;
- 전경철 (경기대학교 외식조리관리학과) ;
- 김희기 (남부대학교 호텔조리학과)
- Received : 2010.01.06
- Accepted : 2010.08.27
- Published : 2010.09.30
Abstract
In the following studies, a detailed research of commercialization of native foods around Boseong area had taken place. The objective for the studies is to increase the value of traditional cooking by creating a unique course-meal. Statistical methods of demographic characteristics, frequency analysis on farmhouse restaurants, dish frequency analysis were used. The studies were carried out with total of 27 experts, and carried out between June and Angust 2009. Surveys were used, and all 27 survey results were used in the final analysis. With the results, the team has come up with unique Boseong course meal for every season.
보성 중심으로 향토 음식 상품화 주제로 연구하였으며, 연구의 목적은 보성의 향토 음식이 산재되어 있으나, 지방색을 살린 지역의 전통 조리법에 따른 코스 음식 개발로 지역 농특산물 부가가치를 향상시키는데 그 목적이 있다. 통계기법은 표본의 인구통계학적 특성, 농가 맛집 빈도 분석, 상차림 빈도 분석, 사업에 관한 빈도 분석을 하였다. 조사는 2009년 6월부터 8월 말까지 보성에 소재한 향토 음식 전문가 27명을 대상으로 실시되었다. 조사 방법은 응답자가 직접 기입하는 자기 기입형 설문지법을 이용하였다. 배포된 총 27부의 설문지 중에서 27부가 회수되었으며, 27매가 최종 분석에 사용되었다. 분석 결과 보성의 4계절 상차림 메뉴를 개발하였다.
Keywords
- local food;
- products;
- Boseong;
- green tea set menu;
- salted fish set menu;
- gizzard shad set menu;
- green tea pigs set menu