The effect of the application of an agreement based on game theory about corporal punishment to students' school life satisfaction

게임이론에 기초한 교사.학생 체벌합의안 적용이 학교생활 만족도에 미치는 효과

  • Received : 2010.07.12
  • Accepted : 2010.09.03
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this study was to set up the proper method of corporal punishment. The analysis was based on game theory. Major conclusion were as follows: First, the principle of maximum utility and a rational humane of students were assumed. Second, in the game situation of imperfect information, the actions deserved punishment were done by students and punishment was not done by teachers. Third, in game situation of incomplete information, when the probability of punishment is over 50%, ill actions were done by students. Forth, in game situation of complete information, the actions deserved punishment were not done by students, punishment didn't have to be done by teachers. Fifth, in game situation of complete information, when the written agreement for punishment of teacher-students was carried out, the student's school life satisfaction measurement was improved significantly.

본 연구의 목적은 적절하고 타당한 체벌 방법을 구안하여 학생들의 학교생활만족도를 향상시키기 위한 것이다. 이를 위하여 체벌상황을 게임이론를 적용하여 분석하여 어떤 경우에 체벌이 가장 최소화되면서 학교생활만족도가 증가되는지를 분석하였다. 주요한 연구 결과는 다음과 같이 정리되었다. 첫째, 교사와 학생 간에 체벌관련 정보의 공개정도가 증가함에 따라 학생은 체벌 받을 바람직하지 못한 행동을 하지 않는 경향을 보였다. 둘째 불완전 정보가 주어지는 게임상황하에서는 50% 이상의 체벌 받을 행동이 나타나는 것으로 분석되었다. 셋째, 완전정보가 주어지는 게임상황 하에서는 체벌 받을 행동이 거의 나타나지 않는다. 넷째, 완전정보가 주어지는 체벌사용지침이 규정되는 상황 하에서는 체벌의 빈도가 줄어들면서 학교생활만족도도 증가하였다. 요약컨대 체벌을 전면적으로 금지하는 정책보다는 체별사용규정안과 같은 문서를 작성하는 등 체벌가능성을 시사하고 있어야 체벌 받을 행동을 억제할 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 전북대학교