The study on the utilization of the customer review when buying fashion products at the internet shopping malls - Focusing on the high school students in Seoul -

인터넷 쇼핑몰에서 패션제품 구매시 구매후기 이용에 대한 연구 - 서울지역 고등학생을 중심으로 -

  • 정명화 (동국대학교 교육대학원 가정교육) ;
  • 신혜원 (동국대학교 사범대학 가정교육과)
  • Received : 2010.08.09
  • Accepted : 2010.09.27
  • Published : 2010.09.30

Abstract

In this study, when buying fashion products through internet shopping malls, it is researched about the buying behavior, the awareness of customer review, the use and posting of customer review and the accompanying awareness. The difference of awareness on the customer review according to their involvement of clothes, are examined from high school students in Seoul. And it is examined if they experienced any dissatisfaction after their purchase and what their behavior were. The questionnaire survey was taken by 508 students from 6 high schools in Seoul. The average, the standard deviation, the frequency, the t-test, the One way ANOVA and Duncan's Multiple Test were conducted for data analysis using SPSS 17.0. In the fashion products purchase behavior of the students, The reasons of buying were mainly because of the diversity and the convenience. Some students don't shop online because screen product and actual product are not the same. The awareness of the customer review represented high in the reliability and usefulness. The awareness on the influence of the customer review represented high in the contents direction and the numbers of the customer reviews but represented low in the timeliness. As to the awareness of the customer review, the student using it represented higher in all elements such as the usefulness, the reliability, and the influence than students who not use customer review. The students posting customer review recognized higher on the usefulness and the reliability of the customer review than those who did not post it, and were highly influenced by the numbers of customer reviews. The awareness of the customer review according to the involvement of clothes was the difference only in the usefulness. As to coping actions of students experiencing dissatisfaction, the proportion of the students coping with the public action and those who do not perform any action represented high.

서울지역 고등학생을 대상으로 인터넷 쇼핑몰에서의 패션제품 구매행동, 구매후기에 대한 인식, 구매후기의 이용과 작성 및 그에 따른 인식, 의복관여도에 따른 구매후기에 대한 인식 및 구매 후 불만경험과 대응행동을 살펴보았다. 서울지역의 6개 고등학교 508명의 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였고 자료분석은 SPSS 17.0을 이용하여 평균, 표준편차, 빈도, t-test, 일원분산분석을 하였으며 사후검정으로는 Duncan's Multiple Test를 실시하였다. 인터넷 쇼핑몰에서 패션제품 구매이유는 저렴한 가격과 다양성 및 편리성 때문이였고 구매하지 않는 이유는 대부분 화면과 실제의 상품 차이 때문이었다. 학생들은 구매후기를 믿을만하고 유용하다고 인식하였다. 구매후가 내용의 방향과 개수에 대해서는 영향을 받았지만 최신성에 대해서는 영향 받지 않는 것으로 나타났다. 구매후기를 이용하는 학생이 이용하지 않는 학생보다 유용성, 신뢰도, 영향력 모두 높게 인식하였고, 구매후기를 작성하는 학생들이 작성하지 않는 학생들보다 구매후기의 유용성과 신뢰도, 구매후기의 개수에 따른 영향력을 높게 인식하였다. 의복관여도에 따라서는 고관여의 학생들이 중관여와 저관여의 학생들에 비해 구매후기를 유용하다고 인식하였다. 인터넷 쇼핑몰을 통해 패션제품을 구매 후 불만을 경험한 학생들은 불평행동으로 공행동과 무행동을 주로 하는 것으로 나타났다.

Keywords