Process Analysis of Housing Poverty Influences on Child Development

주거빈곤이 아동발달에 여향을 미치는 과정 분석

  • Received : 2010.07.12
  • Accepted : 2010.09.24
  • Published : 2010.11.30

Abstract

This study examines the effects and process of housing poverty on children's physical health, internalizing problems and academic achievement using the first Korea Welfare Panel Study. The results show that sub-minimum standard housing condition and housing expenditures have increased the housing instability, non-study activities, while harming parent's health and decreasing non-housing expenditures. And this process negatively affects children's internalizing problems and academic achievement. The findings of this study have value for controlling the confounding factors as income poverty, neighborhood poverty and characters of household. This research is significant in that it develops the theoretical model of housing poverty and suggests the necessity of interventions to alleviate housing poverty.

본 연구는 한국복지패널(1차년도)을 활용하여 주거빈곤이 아동의 신체건강, 내재화문제, 학업성취에 미치는 영향과 그 과정을 밝히고자 하였다. 분석결과 최저기준미달주거와 주거비 비중은 주거불안정과 모(부)불건강, 아동의 비학업활동은 증가시키고, 비주거지출은 감소시켜 아동의 내재화문제와 학업성취에 부정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이는 소득빈곤, 지역빈곤과 가구특성을 통제한 상태에서 나타난 결과였다. 본 연구를 통해 주거빈곤에 대한 이론적 모델을 발전시키고, 주거 빈곤 정책의 중요성을 환기시킬 수 있었다.

Keywords