Depth Scaling Method of DirectX-based Stereoscopic Game Image

DirectX 기반 입체 게임 영상의 깊이감 조절 기법

  • 김진모 (동국대학교 멀티미디어학과) ;
  • 조형제 (동국대학교 멀티미디어학과)
  • Published : 2010.02.20

Abstract

The development of image technologies in such area as broadcasting and movies has recently increased our attention to 3D stereoscopic images. In addition, the development of stereoscopic image representation technologies in 3D contents becomes more active over time due to the representational limitations of 2D images. Without limitation to the above-mentioned area, stereoscopic image technologies have been developed and studied so that they can be widely accessed in diverse areas including medical services and education. Due to the refined production, however, required to represent a three dimensional effects and the fatigue caused by the perception of a three dimensional effects, the stereoscopic image technologies are not combined into real time systems such as games where environments change unforeseeably. In this study we design a technique to adjust the depth scaling that will enable efficient management of a three dimensional effects and to relieve fatigue through automatic view point interval adjustment in accordance with situations based on the geometrical structure of the DirectX SDK graphic pipeline. Through this, we would like to suggest a new alternative idea to activate the production of games combined with stereoscopic image technologies.

방송과 영화 등에서의 영상 기술의 발전은 최근 3차원 입체 영상에 대한 관심을 증가시켜 왔다. 뿐만 아니라 2차원 영상의 한계로 인하여 3차원 콘텐츠에서의 입체 영상 표현 기술 개발이 시간이 지날수록 더욱 활발해지고 있다. 이는 단지 방송 분야에 국한되는 것이 아니라 의료, 교육 등 다양한 분야에서 폭넓게 접할 수 있도록 입체 영상 기술이 개발, 연구되고 있다. 하지만 입체감 표현에 있어 필요한 정교한 연출과 입체감 인지에 따른 피로감 발생 등의 이유로 예측 불허로 변화하는 게임과 같은 실시간 시스템에서 입체 영상 기술의 접목은 거의 이루어지지 않고 있다. 본 논문에서는 DirectX SDK 그래픽 파이프라인의 기하학적 구조를 바탕으로 입체감을 효율적으로 다룰 수 있고 상황에 따른 자동 시점 간격 조정을 통해 피로감을 해결하는 깊이감 조절 기법을 설계하였다. 이를 통해 입체 영상 기술이 접목된 게임 제작이 활발히 이루어질수 있는 새로운 대안을 제시해보고자 한다.

Keywords

References

  1. 김현라, 이규동, 임정빈 "가상공가에서의 3차원 입체영상과 입체음향 생성에 관한 연구", 2002춘계 한국음향학회 학술발표대회, pp. 71-74, 2002.
  2. 현승훈, "애너그리프(Anaglyph) 3D 입체모션그래픽 제작방법에 대한 연구", 한국만화애니메이션학회, 통권, 제14호, pp. 165-176, 2008.
  3. 김남, 이행수, 권기철, 김정희, "입체영상 획득 및 디스플레이의 응용기술 구현", 2005동계 한국광학회 학술발표대회, pp 70-71, 2005.
  4. 박경세, 입체영상 특성 및 응용, pp. 1-35, 한국방송영상산업진흥원, 2008.
  5. 함운철, 김승환, "3차원 영상의 깊이 인식에 대한매핑 알고리즘 구현", 전자공학회, 제45권, 제6호,pp. 435-441, 2008.
  6. N. Holliman, "Mapping Perceived Depth to Regions of Interest in Stereoscopic Images," Stereoscopic Display and Virtual Reality System XI, Proceedings of SPIE 5291, 2004.
  7. G. Jones, D. Lee, N. Holliman, and D. Ezra, "Controlling Perceived Depth in Stereoscopic Images," Stereoscopic Display and Virtual Reality System VIII, Proceedings of SPIE 4297A, 2001.
  8. 조철용, 김만배, 엄기문, 허남호, 김진웅, "변이 기반 다시점 영상의 깊이감 조절", 방송공학회논문지, 제13권, 제6호, pp. 796-803, 2008.
  9. Z. Wartell, L. Hodges, and W. Ribarsky, "An Analytic Comparison of Alpha-false Eye Separation, Image Scaling and Image Shifting in Stereocopic Displays," IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics 8(2), pp. 129-143, 2002. https://doi.org/10.1109/2945.998666
  10. [정재훈, 김재희, 박인규, "입체 영상을 이용한 몰입형 3차원 게임 제작", 2004춘계 한국정보과학회 학술발표대회, pp. 658-660, 2004.
  11. 김용준, 3D 게임 프로그래밍, 한빛미디어, 서울, 2003.
  12. 강동수, 김양욱, 박준, 신병석, "입체영상 가시화를 위한 자동 피사계 심도 조절기법", 멀티미디어학회 논문지, 제12권, 4호, pp. 502-511, 2009.
  13. A. Coltekin, "Stereo-Foveation for Anaglyph Imaging", Proceedings of the SPIE, pp. 48-55, 2005.
  14. I. Ideses and L. Yaroslavsky, "Three methods that improve the visual quality of colour anaglyphs", Journal of Optics A: Pure and Applied Optics, pp. 755-762, 2005.