A Study on the Effect of Hotel Corporate Culture on Service Quality and Organizational Output

호텔 기업 문화가 품질 및 조직 성과에 미치는 영향에 관한 연구

  • Song, Ki-Ok (Dept. of Hotel Culinary & Catering Management, Chungwoon University)
  • 송기옥 (청운대학교 호텔조리식당경영학과)
  • Published : 2010.01.30

Abstract

The hotel business should enhance a service quality in order to improve management skills and profits. However, when compared the size of foodservice industry and hotel, it is show that the hotel management systems are insufficient. In this respect, this study examines how the culture of hotel business affects to service quality. The results of the analysis are as follows. First, the culture of hotel business affects restaurant tendency. Consequently, the hotel, which is open-minded culture, copes with the external changes in a flexible manner. Second, the culture of hotel business affects hotel management skills. Good culture of the business creates the positive result toward the employees, customers, prime cost and inventory control. Third, hotel restaurant tendency affects to efficient hotel service quality and management performance. Fourth, change of hotel management skills brings difference of service quality and management performance. Good hotel management skills will be able to raise the competitive power between hotels. In the future, various empirical researches are continuously expected. By doing so, the result of the study helps to scholars and hotel managers.

호텔 기업은 경영 방법 및 판매 이익을 향상시키기 위해서는 서비스를 개선해야만 달성할 수 있으며, 호텔 및 외식업 시장의 관리 시스템에 대한 부족한 것들과 비교되는 부분들이 많은 실정이다. 그 분석 결과에 대한 내용은 다음과 같습니다. 자유스럽고 열린 호텔 기업 문화는 외부 환경 변화에 유연하고 탄력적으로 대처하며 좋은 기업 문화는 직원, 고객, 원가, 재고 관리에 효율적인 결과를 창출한다. 호텔 레스토랑 성향은 효과적인 서비스 질, 경영 관리에 중점을 두고 호텔 경영 방식은 다른 서비스 질과 품질 및 조직성과 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 추후에 호텔 경영 방식에 따라 경쟁 우위 확보를 강화해야 기업이 살아남는 방법 중의 하나이다. 호텔 기업에 대한 다양한 연구가 계속되고 결과가 호텔 경영진이나 종사자들에게 도움을 줄 것으로 기대한다.

Keywords