Culinary science and hospitality research (한국조리학회지)
- Volume 16 Issue 1
- /
- Pages.152-164
- /
- 2010
- /
- 2466-0752(pISSN)
- /
- 2466-1023(eISSN)
A Study on the Effect of Menu Quality on Customer Value and Customer Satisfaction - Focused on Seafood Buffet Restaurant -
메뉴 품질이 고객 가치와 고객 만족에 미치는 영향에 관한 연구 - 해산물 뷔페 레스토랑을 중심으로 -
- Kim, Sang-Tae (Dept. of Hotel Culinary, Tae-Kyeung College) ;
- Cho, Yong-Bum (Dept. of Food Service & Restaurant Management, Dong-eui University)
- Published : 2010.01.30
Abstract
This study helps to understand menu quality and find out management strategies in the seafood buffet restaurant business. The major objective of this study is to analyze how menu quality affects customer satisfaction through customer value. It also provides preliminary data for improving seafood buffet restaurants in the rapidly changing circumstances of the restaurant business by establishing strategies for high quality menu. The result of the study shows that menu quality(taste, nutrition, freshness) was directly related to customer value, which positively affected customer value. Especially, taste was the most influential factor. Moreover, customer value had a positive effect on customer satisfaction. This result means that such menu quality factors as taste, nutrition, and freshness should be considered in order to satisfy each customer.
이 연구에서는 해산물 뷔페 레스토랑의 메뉴 품질 요인과 경영의 전략의 성공을 찾고 이해를 하는데 있다. 또한 고객들이 메뉴의 품질 측정 항목 중에서 가장 중요하게 생각하는 요인이 무엇인지를 도출하고 메뉴 품질 요인이 고객 가치를 통하여 고객 만족이 어떻게 이루어지는지를 알아보는데 이 연구의 목적이 있다. 해산물 뷔페 레스토랑의 무한경쟁시대에서 이 연구는 해산물 뷔페 레스토랑의 전략적인 방법과 영업의 활성화를 위한 기초자료를 제공하고자 하였고, 경영자에게 고객들이 원하는 기초자료를 보여주고 있다. 메뉴 품질의 하위 차원인 맛, 영양, 신선도는 고객가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 고객은 seafood buffet restaurant에서 제공하는 맛, 영양, 신선도를 매우 중요하게 생각하는 필수 요소임을 제시하는 것이다. 고객 가치는 고객 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.