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A study on the effect prefrontal lobe neurofeedback traing on the primary student about selfregulation ability

전전두엽 뉴로피드백 훈련이 초등학생들의 자기조절 능력에 미치는 영향 연구

  • 안상균 (서울불교대학원대학교 뇌 과학)
  • Received : 2010.08.26
  • Accepted : 2010.11.19
  • Published : 2010.11.30

Abstract

This study was to examine the effectiveness of neurofeedback training by observing the pre and post brainwave measurement results of about 52 (experimental group 26. comparative group 26) subjects who have shown self regulation ability. The study took place at neuro-training center B, in between the months of Jan. 2008 and Dec. 2008. As the brainwaves are adjusted by timeseries linear analysis, the tool used to measure the self regulation ability was 5 Likert Scale questionnaire. The result confirmed the differences of both self regulation quotient, training protocol, upper deviation and questionnaire. The result of the study suggest prefrontal lobe neurofeedback technique's possibility in positively affecting the subjects' self regulation ability. This result suggested that follow-up researches should be figuring out more detailed explanations for journal of adolescent welfare.

본 연구는 2008년 1월부터 2008년 12월까지 B. 뇌 훈련 센터에 자기조절 능력 및 학업 성취도 향상을 위하여 방문한 내담자 52명(실험군 26명, 대조군 26명)의 뇌파를 검사하여 뉴로피드백 훈련 전과 훈련 후의 뇌 기능과 자기 조절 능력 변화를 보고자 하였다. 자기조절 능력에 영향을 미치는 특정한 뇌 기능의 훈련 전과 후의 결과를 시계열 선형분석으로 비교하였으며, 자기조절 능력 반응 측정 변화를 보기 위하여 5점 척도 설문지를 이용하였다. 연구의 결과로는 자기조절지수, 훈련모드, 최대편차에서 집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 또한 자기조절 능력 반응 설문지에서도 두 집단이 유의미한 차이를 나타냈다. 이는 전전두엽 뉴로피드백의 기술을 적용한 뇌 훈련은 자기 조절지수와 자기조절 능력에 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있겠다.

Keywords

References

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