DOI QR코드

DOI QR Code

Method for Generating an Object Panorama based on Trumpet-shape Space Modeling

나팔 형태의 공간 모델링을 기반으로 한 객체 파노라마 생성 방법

  • 정정일 (경원대학교 일반대학원 전자계산학과) ;
  • 김흥기 (경원대학교 일반대학원 전자계산학과) ;
  • 조진수 (경원대학교 IT대학 컴퓨터공학)
  • Received : 2010.10.21
  • Accepted : 2010.12.09
  • Published : 2010.12.28

Abstract

In this paper, we propose a method for generating a realistic object panorama by considering geometric transformations of camera views in a general photographing environment. In the proposed method, we first model a trumpet-shape panorama space based on geometric transformations of camera, such as vertical rotation and horizontal rotation movement around a target model. We then generate an object panorama by mapping model images to the trumpet-shape panorama space. To evaluate the performance of the proposed method, experiments were conducted on a large size model, which is quite difficult for us to generate the object panorama without special equipments in general. The experimental results show that the proposed method can effectively generate an object panorama, which is usually generated in a special photographing environment, regardless of the size of target model.

본 논문에서는 일반적인 촬영 환경에서 모델(model)을 관찰하는 카메라의 기하학적 변환을 고려하여 모델의 크기와 관계없이 현장감 있는 객체 파노라마를 생성하는 방법을 제안한다. 제안한 방법에서는 먼저 대상 모델을 중심으로 한 카메라의 수직회전 및 수평회전 이동과 같은 기하학적 변환을 기반으로 나팔형태의 파노라마 공간을 모델링한다. 다음으로 생성한 파노라마 공간에 영상들을 정렬 및 정합하여 매핑(mapping) 시킴으로써 객체 파노라마를 생성한다. 제안한 방법의 성능 평가를 위하여 일반적으로 특수장비 없이는 객체 파노라마를 생성하기 어려운 대형 모델을 대상으로 영상을 촬영하여 실험을 진행하였다. 결과적으로 제안한 방법으로는 주로 특수 촬영 공간 내에서 생성해야 하던 객체 파노라마를 모델의 크기에 관계없이 일반적인 촬영 공간 내에서도 효과적으로 생성할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 이강호, “실린더 파노라마 영상의 재구성을 위한 단순화된 사영 변환”, 한국컴퓨터정보학회, 제11권, 제2호, pp.169-175, 2006.
  2. R. Szeliski, "Video Mosaics for Virtyal Environments", IEEE Computer Graphics and Applications, Vol.16, No.2, pp.22-30, 1996(3). https://doi.org/10.1109/38.486677
  3. H. Lei and V. Govindaraju, "Direct Image Matching by Dynamic Warping", Conference on CVPRW 2004, pp.76-76, 2004.
  4. 김응곤, 서승완, “실감형 VR 콘텐츠 제작을 위한 큐브 파노라마 영상의 구성”, 한국콘텐츠학회, 제4권, 제1호, pp.431-435, 2006.
  5. 정차근, “3D 파노라마 영상의 생성과 합성기술”, 한국방송공학회, 제6권, 제2호, pp.62-72, 2001.
  6. 장경호, 정순기, “이동운동모델만을 이용한 수평 회전 카메라로부터 실린더 파노라믹 영상 생성”, 정보과학회논문지, 제.28권, 제11호, pp.653-659, 2001.
  7. 정정일, 조진수, 황보택근, “문화재의 3D 스캔 데이터로부터 도면을 생성하기 위한 자동화된 실루엣 추출 방법“, 한국콘텐츠학회, 제8권, 제12호, pp.10-19, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.12.010
  8. Z. Zhang, "A Flexible New Technique For Camera Calibration", IEEE Transaction on PAMI, Vol.22, No.11, pp.1330-1334, 2000. https://doi.org/10.1109/34.888718