초록
확률과 통계 교육에서 학생들의 관심을 집중시켜 강의 효과를 높일 수 있는 예제들을 발굴하는 데 있어 많은 학자들의 꾸준한 노력이 뒤따라야 한다. 여러 분야의 예제를 제시할 수 있지만, 특히 다양한 예제들을 찾을 수 있는 분야가 스포츠이며, 그 중에서도 월드컵 축구는 여러 가지 흥미로운 문제들의 보고(寶庫)이다. 월드컵 축구대회는 전 국민적 관심사이기 때문에, 이 분야의 예제를 통한 학습 역시 확률과 통계에 대한 학생들의 관심도를 진작시킬 수 있는 효과적인 방법이라 본다. 본 논문에서는 월드컵 축구의 조별 리그와 16강 토너먼트 등의 경기 방식과 승점제 및 조편성과 관련된 경우의 수와 확률 문제들을 제시하였으며, 통계모형을 이용한 시뮬레이션을 통해 2010 남아공 월드컵을 앞둔 시점이라 가정하고 본선 진출 각 팀의 16강 진출 확률과 우승 확률을 계산하는 논리적 방법을 제안하였다.
In teaching probability and statistics classes, we should increase efforts to develop examples that enhance teaching methodology in delivering more meaningful knowledge to students. Sports is one field that provides a variety of examples and World Cup Soccer events are a treasure house of many interesting problems. Teaching, using examples from this field, is an effective way to enhance the interest of students in probability and statistics because World Cup Soccer is a matter of national interest. In this paper, we have suggested several examples pertaining to counting the number of cases and computing probabilities. These examples are related to many issues such as possible scenarios in the preliminary round, victory points necessary for each participant to advance to the second round, and the issue of grouping teams. Based on a simulation using a statistical model, we have proposed a logical method for computing the probabilities of proceeding to the second round and winning the championship for each participant in the 2010 South Africa World Cup.