References
- 교육과학기술부(2008). 과학 3-1 교사용지도서 실험본. 금성출판사:서울.
- 강은형 (2001). 중학생 자유주제 과학탐구의 문제 해결 유형과 탐구수준 평가 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
- 곽호원 (1997). 능동적인 학습에 의한 과학탐구 활동. 한국초등과학교육학회지, 16(2), 317-323.
- 김재우, 오원근 (1998). 중학생의 교과서 실험 수행에서 나타난 문제점: 실험 목표와 관련 변인 인식 및 인식한 목표와 도출된 결론의 관련성. 한국과학교육학회지, 18(1), 35-42.
- 김재우, 오원근 (2002). 토론 및 자기 반성 과정을 통한 중학교 1학년 학생들의 탐구 문제 수정 과정에 대한 사례 분석. 한국과학교육학회지, 22(2), 267-275.
- 김재우, 오원근, 박승재 (1998). 중학교 1학년 학생들의 자유 탐구보고서에 나타난 변인의 유형. 한국과학교육학회지, 18(3), 297-301.
- 박종호, 김재영, 배진호 (2001). 자유탐구활동이 초등학생의 과학탐구능력과 과학적 태도에 미치는 영향. 초등과학교육, 20(2), 271-280.
- 양일호, 김은애, 오창호 (2008). 과학고 학생의 자유 탐구 활동 중 가설 생성과 연구 설계 과정에 대한 사례 연구. 중등교육연구 56(3), 1-39.
- 양일호, 정진수, 권용주, 정진우, 허명, 오창호 (2006). 과학자의 과학지식 생성 과정에 대한 심층 면담 연구. 한국과학교육학회지, 26(1), 88-98.
- 윤혜경, 박승재 (1999). 확장적 과학 탐구 활동에서 중학생의 인지적 참여도 변화. 한국과학교육학회지, 19(4). 684-695.
- Alan Colburn (2000). An Inquiry Primer. science scope, 23(6), 42-44.
- Chiung-Fen Yen, Shin-Chieh Huang (1998). The authentic learning of science in preservice biology teachers in an open-inquiry research on tree frogs. National Association for Research in Science Teaching, 71st, San Diego, CA, April, 19-22.
- Clark A. Chinn, Cindy E. (2002). Authentic inquiry: Introduction to the special section. Science Education, 86(2), 171-174. https://doi.org/10.1002/sce.10000
- Clark A. Chinn, Betina A. Malhotra (2001). Epistemologically Authentic Inquiry in Schools: A Theoretical Framework for Evaluating Inquiry Tasks. Science Education, 86(2), 175-218.
- Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., & Scott, P. (1994). Constructing Scientific Knowledge in the Classroom. Educational researcher, 23(7), 5-12. https://doi.org/10.3102/0013189X023007005
- Fordham, A. (1980). Student intrinsic motivation, science teaching practices and student learning. Research in Science Education, 10, 107-117. https://doi.org/10.1007/BF02356315
- Germann, P., Aram, R., & Burke, G. (1996). Identifying patterns and relationships among the responses of seventh-grade students to the science process ckill of designing experiments. Journal of Research in Science Teaching, 33(1), 79-99. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199601)33:1<79::AID-TEA5>3.0.CO;2-M
- Ronald W. Marx, Phyllis C. Blumenfeld, Joseph S. Krajcik, Barry Fishman, Elliot Soloway, Robert Geier, Revital Tali Tal (2004). Inquiry-Based Science in the Middle Grades:Assessment of Learning in Urban Systemic Reform. Journal of research in science teaching, 41(10), 1063-1080. https://doi.org/10.1002/tea.20039
- Loh, B., Radinsky, J., Russel, E., Gomez, L. M., Reiser, B. J., & Edelson, D. C. (1998). The Progress Portfolio: Designing reflective tools for a classroom context. Proceedings of GHI 98, Los Angeles, CA, Reading, MA: Addison- Wesley.
- Moreina, M. A. (1980). A non-traditional approach to the evaluation of laboratory instruction in general physics courses. European journal of Science Education, 2(4), 441-448. https://doi.org/10.1080/0140528800020410
- National Research Council (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. Washington, DC: National Academy Press.
- National Research Council (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
Cited by
- Secondary Science Teachers' Perception of 'Free inquiry' of the 2007 Revised Science Curriculum vol.58, pp.3, 2010, https://doi.org/10.25152/ser.2010.58.3.213
- Characteristics and Problems in Elementary School Students' Performance of Open Inquiry vol.15, pp.2, 2011, https://doi.org/10.24231/rici.2011.15.2.535
- 문제 중심 학습에 대한 학생들의 인식 탐색: 중학교 1학년 과학 자유탐구 수업 사례를 중심으로 vol.31, pp.5, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2011.31.5.720
- Actual Conditions of Free Inquiry Implementation and the Perceptions of Teachers and Students in Middle School Science vol.15, pp.3, 2010, https://doi.org/10.24231/rici.2011.15.3.603
- 중학교 학생들의 자유탐구활동 중 주제선정단계에서 나타난 어려움 조사 vol.31, pp.8, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2011.31.8.1199
- 요인 분석을 통한 개방적 탐구의 스캐폴딩 요소 및 기능 탐색 vol.32, pp.7, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.7.1204
- The Influence of Free Inquiry Instruction of Science Teacher on Science Learning Motivation and Affective Domain of Science of Middle School Students vol.52, pp.3, 2013, https://doi.org/10.15812/ter.52.3.201312.529
- '탐구 멘토링' 프로그램에서 예비 과학교사들이 겪은 어려움 vol.33, pp.7, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.7.1300
- 과학영재의 자유탐구를 안내하는 연구단계별 질문목록 개발 vol.24, pp.1, 2014, https://doi.org/10.9722/jgte.2014.24.1.63
- Pre - service Biology Teachers‘ Understanding about Nature of the Scientific Inquiry - The Views about Scientific Inquiry (VASI) QuestIonnaire - vol.44, pp.2, 2010, https://doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.2.191
- An Analysis of Pre-Service Science Teachers’ Free-Inquiry Abilities vol.55, pp.4, 2010, https://doi.org/10.15812/ter.55.4.201612.501
- The Effect of Problem Finding and Solving Experiences in Experiment-Based Class for Apprentice Science Teachers vol.56, pp.1, 2017, https://doi.org/10.15812/ter.56.1.201703.63
- A Study of Pre-service Science Teacher Satisfaction and Perception of Open ‘Inquiry-Based Chemistry Laboratory’ vol.21, pp.5, 2010, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.5.524
- 개방형 탐구를 경험한 예비과학교사의 과학 지식의 본성에 대한 이해와 과학 탐구에 대한 태도 변화 vol.61, pp.5, 2010, https://doi.org/10.5012/jkcs.2017.61.5.263