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Exploring Science Teachers' Epistemological Understanding of Science and Science Teaching and Learning

과학 및 과학 교수학습에 대한 과학교사의 인식론적 이해의 탐색

  • Received : 2009.10.26
  • Accepted : 2010.04.05
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to explore science teacher's epistemological understanding of science and science teaching and learning, from the perspective of inquiry as the process of scientific knowledge building. Three science teachers participated in this study. The data were collected from individual in-depth interviews and classroom videotaping. The results show a case involving coherent and consistent data. It showed that the teacher's epistemological understanding of science and science teaching and learning consisted of five categories: scientists doing science with scientific thinking; scientific thinking as the process of knowing; science learner in the learning process of scientific thinking; science teacher as a man/woman with good understandings of science; and teaching and learning as the process of knowing science. Based on the results, discussions and implications about science education and science teacher education were presented.

이 연구의 목적은 과학교육의 목표인 과학 지식과 지식 생성 과정으로서의 탐구 관점에서, 과학 교사가 지닌 과학 및 과학 교수학습에 대한 인식론적 이해를 탐색하는 것이었다. 세 명의 현직 과학 교사가 연구에 참여하였고, 개별 심층 면담과 수업 녹화를 통해 자료가 수집되었다. 연구 결과로서, 자료의 정합성과 일관성을 보여준 한 과학 교사의 사례를 보고하였다. 연구 결과는 과학 및 과학 교수학습의 인식론적 이해로서, '과학적 사고를 통해 과학을 수행하는 과학자', '앎의 과정으로서 과학적 사고', '과학적 사고를 배우는 과학 학습자', '과학을 잘 이해한 사람으로서 과학 교사', '과학을 알아가는 교수학습 과정'의 다섯 개 범주로 구성되었다. 이상의 연구 결과는 전통적 강의 수업을 하는 중등 과학 교사가 체화한 지식으로서, 과학 지식 및 지식 생성 과정으로서의 탐구를 교수학습 측면에서 조명되었다. 연구 결과를 토대로, 과학 교육 및 과학 교사 교육에 관한 논의와 시사점을 제시하였다.

Keywords

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