DOI QR코드

DOI QR Code

The Development and Application of Strategies using Fairy Tales in Elementary School Science Instruction

초등학교 과학수업에서 동화를 활용하는 전략의 개발과 적용

  • Received : 2009.03.04
  • Accepted : 2010.01.25
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the development and application of strategies using fairy tales in elementary school science. For this study, many fairy tales were searched in terms of various characteristics and educational value of the tales. Five fairy tales were selected and reconstructed to suit the 'mirrors and lenses' unit of 5th graders' school science, and teaching strategies using the fairy tales were developed to be used in six lessons. To investigate the effects of instruction using fairy tales, pre/post tests for scientific attitude were administered. To analyze students' perception of their classes, a simple survey was administered through questionnaires. We found from this study that the students related the fairy tales with their own experiences and took an active part in the class that used them. Also, instruction using fairy tales had positive effects on their scientific attitude. Many students said that the science classes were interesting, and the method using fairy tales encouraged students to study hard as well as helped them to understand the context. It was concluded that instruction using fairy tales was an effective method in terms of enhancing learning motivation, encouraging more inquiries, more opportunities to apply the scientific concept, and more positive scientific attitude. We discussed the strategies using fairy tales for implementation in elementary science classes as well.

본 연구는 초등학교 과학수업에서 동화를 활용하는 전략을 개발하고 수업에 적용하여 학생들의 과학적 태도에 어떤 변화가 있는지 알아보고 동화를 과학수업에 활용하는 전략의 현장 적용 가능성을 확인하고자 하였다. 이를 위하여 과학교육과 문학의 관련성에 대한 이론적 배경과 선행연구들을 수집하고 동화의 특성과 교육적 가치를 바탕으로 초등학교 과학수업에서 교수-학습 과정활동으로 동화를 활용하는 전략과 동화의 구성요소와 동화를 제시하는 방법에 따라 활용하는 전략을 개발하였다. 이를 실제 수업에 적용하기 위해 초등학교 5학년 2개 반 63명을 대상으로 선정하고 동화를 활용한 과학수업을 실시하여 수업 실시 전후의 과학적 태도 검사와 학생의 인식 설문지를 분석하였다. 이러한 과정을 통해 알아낸 결과로는 첫째, 과학수업에 동화를 활용하는 전략은 도입, 전개, 정리, 적용, 발전 등 수업의 각 단계에서 쉽고 유용하게 사용할 수 있다. 둘째, 과학수업에 동화를 활용한 후 초등학생들의 과학적 태도는 유의미하게 향상되었으며 자진성과 창의성이라는 요소에서 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 동화를 활용한 과학수업에 대해 많은 학생들이 재미있었고 열심히 참여하였다고 응답하였으며, 동화를 통해 배우는 것이 과학내용을 이해하는 데 도움이 되었다고 답변하는 등 긍정적인 반응을 나타내었다. 따라서 본 연구의 결과를 종합해 보면 과학수업에 동화를 활용하는 전략은 과학수업에서 학생들의 흥미를 이끌어내며 과학적 탐구활동을 수행하고 학습내용을 정리·적용하는 데 유용한 방법으로, 학생들에게 쉽고 재미있다는 인식을 주면서 동시에 과학적 태도에도 긍정적인 영향을 주므로 과학교육의 한 방법으로 현장 적용 가능성이 높다.

Keywords

References

  1. 강정아(2005). 동화를 활용한 과학활동이 유아의 과학적 탐구능력과 과학적 문제해결력에 미치는 효과. 인제대학교 석사학위논문.
  2. 교육부(1998). 초등학교 교육과정 해설(IV). 서울:대한교과서주식회사.
  3. 교육부(2005). 초등학교 과학 3학년 2학기. 서울:대한교과서주식회사
  4. 권미경(2005). 동화 만들기 활동이 유아의 어휘력과 이야기구성력에 미치는 영향. 성신여자대학교 석사학위논문.
  5. 김옥희(2006). 초등교사들이 생각하는 좋은 과학수업의 특징. 전주교육대학교 석사학위논문.
  6. 김효남, 정완호, 정진우(1998). 국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 357-369.
  7. 박태연(2007). 과정중심 읽기전략을 적용한 과학동화 활용수업의 효과. 청주교육대학교 석사학위논문.
  8. 박신영(2006). "크리스마스 선물 동화책 주고싶어"주부 1만명중 41%. 2006년 12월 1일. 파이낸셜뉴스 [http://www.fnnews.com/viewra=Sent0701m_View&corp=fnnews&arcid=061201101022&cDateYear=2006&cDateMonth=12&cDateDay=01]
  9. 박일선(2004). 에너지 영역의 과학용어에 대한 초등학교 학생들의 이해도. 부산교육대학교 석사학위논문.
  10. 예림당 [예림당 WHY시리즈 편집부]. (2009). 초등과학 학습만화 세트 (전 50권).
  11. 오시영(2004). 초등학교 학생들의 과학관련 글 읽기에 대한 초인지 지식과 정신용량과의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문.
  12. 이재용(2007). 영화자료를 활용한 수업이 초등학생들의 과학에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 효과. 경인교육대학교 석사학위논문.
  13. 임영신(2002). 아동문학을 통한 홀리스틱 학습방법이 과학에 관련된 태도에 미치는 효과. 서울교육대학교 석사학위논문.
  14. 임청환, 권성기, 송명섭, 송남희 역(2000). 초등과학교육 구성주의적 접근. 서울: 시그마프레스. [원저:Martin, D. J. (1997). Elementary science methods. Delmar.]
  15. 최덕희(2005). 서바이벌 만화 과학상식 세트 (전12권). 아이세움.
  16. 하종원 역(1989). 만화와 커뮤니케이션. 서울: 이론과 실천. [원저: Harrison. R. P. (1981). Communication to the quick. London: The Sage.]
  17. Anderson, J. A. (1981). The tales: Books with a bonus. Teacher, 96(5) 60-63.
  18. Barrow, L. H., & Salesi, R. A. (1982). Integrating science activities through literature webs. School Science & Mathmatics, 82(1), 65-70. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1982.tb17166.x
  19. Butzow, C. M., & Butzow, J. W. (1988). Science, technology and society as experienced through children's literature. A paper present at the Meeting of the Science, Technology, Society Conference on Technological Literacy. Arlington, VA. February 1988. ERIC ED 294 141. (15 pages.)
  20. Butzow, C. M., & Butzow, J. W. (1997). Science through children's literature: An integrated approach. Teacher Ideas Press.
  21. Dixey, B. P., & Baird, K. A. (1996). Students' entry into science through literature. Global Summit on Science and Science Education, 1-12.
  22. Dunn, R. (1988). Teaching students through their perceptual strengths or preferences. Journal of Reading, 31(4), 304-309.
  23. Wiemann, J. M., & Harrison, R. P. (Eds.). (1983). Non-verbal interaction. Beverly Hills, CA: Sage.