A Study of the Costume Used in Peking Opera

중국 경극복식 연구 I

  • Received : 2010.06.20
  • Accepted : 2010.08.31
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this research was to study the forms and styles of the costumes in the Peking Opera of China and to figure out the symbolism and aesthetic value of the costumes. The research was done using documentary Peking Opera, the costumes can be seen as a special kind of language which audience members can clearly understand it. Therefore, the spectators can understand instantly the sex, age, personality, and position of the character by seeing the style, color, and patterns of the costumes. As a result, one can call the costumes of Peking Opera, "picturizing costumes". The typical costumes are mangpao, pi, kao, xiezi, yi. Mangpao is the ceremonial robe often used by emperors and officials. It can be worn by lao sheng, xiao sheng and wu sheng. Bright yellow and apricot yellow colors are used exclusively by those who play the parts of emperors, foreign rulers, princes and the Monkey King. The next costume style to be discussed is Pi. Pi is the informal dress for the emperor, and young officials that are involved in civilian or military duties. The third costume style to be explored is Kao: the garment that a stage warrior wears when going into battle. This warrior can have three kinds of armor: the hard armor, the soft armor and the newly revised armor. Fourthly, the costume that is the most commonly worn, xiezi, is examined; it is the informal coat for every one regardless of one's age, sex, role, or level of nobility. Finally, the last of the typical costumes is Yi; this costume category includes numerous kinds of costumes, such as kaichang, baguaiyi, fayi, guanyi, yulinjia, kanjian, toupeng, jianyi, etc

Keywords

References

  1. Gilles Girard (1978). L'univers du Theatre, 윤학노 역 (1988). 연극이란 무엇인가. 서울: 고려원 p. 30.
  2. 신경섭 (1998). 京劇(Peking Opera) 獨木關의 淵蓋蘇文무대의상 디자인 연구. 이화여대 박사학위논문
  3. 신경섭, 조규화 (1998). 무대의상의 의미전달에 관한 연구-중국 경극을 중심으로-. 복식, 38, pp. 83-100
  4. 신경섭, 조규화 (1998). 경극 獨木關의 연개소문 무대의상 디자인 연구-무대의상의 상징적 의미를 중심 으로-, 패션비즈니스학회지, 2(2-3), pp. 121-131
  5. 문정은 (2009). 경극분장의 상징적 의미와 특성에 관한 연구. 복식, 59(1), pp. 29-46.
  6. 한중수교 5주년 기념 매란방 경극단 한국공연 (1997. 3. 18-19). 판관포청천, 패왕별희, 도선초, 추강, 삼차구, 십팔나한투오공 공연. 서울: 세종문화회관.
  7. 獨木關 재연(1996. 7). 北京: 中國中央人民廣播電 臺, 연개소문 경극복식 디자인, 제작 獨木關 시연 (1997. 8. 6). 北京: 湖廣劇場.
  8. 차미경 (2005). 상징의 미학 경극. 서울: 신서원, pp. 11-12.
  9. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原: 山西敎育出版社.
  10. 中國大百科全書(1983). 中國大百科全書․ 戱曲曲藝. 北京: 中國大白科全書出版社, p. 46.
  11. 차미경 (2005). 상징의 미학 경극. 서울: 신서원, pp. 259.
  12. 徐書成(1989). 中國審美意識的探論. 北京: 中國戱劇 出版社, p. 241.
  13. 蘇國榮(1995). 戱曲美學. 北京; 文化藝術出版社, pp. 225-233.
  14. 中國大百科全書(1983). 中國大百科全書․ 戱曲 曲藝. 北京: 中國大白科全書出版社, p. 158-162.
  15. 吳祖光․黃佐臨․梅紹武(1981). 京劇과 梅蘭芳. 김의경 역 (1993). 경극과 매란방. 서울: 지성의 샘, p. 85.
  16. 中國大百科典書. (1983). 中國大百科全書․ 戱曲曲藝. 北京: 中國大白科全書出版社, pp. 43-45.
  17. 中國戱曲學院(編) (1994). 中國京劇服裝圖譜. 北京: 工藝美術出版社, p. 3.
  18. 中國戱曲學院(編) (1994). 中國京劇服裝圖譜. 北京: 工藝美術出版社.
  19. 張庚(主編) (1996). 中國京劇藝術. 北京: 京華出版社 pp. 271-282.
  20. 趙夢林(1999). 京劇人物. 北京: 朝華出版社.
  21. 신경섭, 조규화 (1998). 경극 獨木關의 연개소문 무대의상 디자인 연구-무대의상의 상징적 의미를 중심으로-, 패션비즈니스학회지, 2(2-3), pp. 61-62.
  22. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.7.
  23. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.10.
  24. 필자촬영 (1996. 7). 北京中央人民廣播電臺
  25. 필자촬영 (1997. 3. 18-20). 한중수교 5주년 기념 북경경극원 매란방 경극단 한국공연. 서울: 세종문화회관
  26. 필자촬영 (1997. 3. 18-20).
  27. 中國戱曲學院(編) (1994). 中國京劇服裝圖譜. 北京: 工藝美術出版社, p. 11.
  28. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.34.
  29. 中國戱曲學院(編) (1994). 中國京劇服裝圖譜. 北京: 工藝美術出版社, p. 54.
  30. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.42.
  31. 中國戱曲學院(編) (1994). 中國京劇服裝圖譜. 北京: 工藝美術出版社, p. 99.
  32. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.169.
  33. 張庚(主編) (1996). 中國京劇藝術. 北京: 京華出版社, p. 273.
  34. 신경섭, 조규화 (1998). 경극 獨木關의 연개소문 무대의상 디자인 연구-무대의상의 상징적 의미를 중심으로-, 패션비즈니스학회지, 2(2-3), pp. 60.
  35. 中國戱曲學院(編) (1994). 中國京劇服裝圖譜. 北京: 工藝美術出版社, p. 67.
  36. 필자촬영 (1996. 7). 北京: 中央人民廣播電臺
  37. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.133.
  38. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.53.
  39. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.56.
  40. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.61.
  41. 中國戱曲學院(編) (1994). 中國京劇服裝圖譜. 北京: 工藝美術出版社, p. 129.
  42. 필자촬영 (1997. 8. 6). 北京: 湖廣劇場.
  43. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.157.
  44. 馬强, 于巧蘭(主編) (1995). 中國戱曲服裝圖集. 太原 p.31.
  45. 中國大百科全書(1983). 中國大百科全書․ 戱曲曲藝. 北京: 中國大白科全書出版社, p. 44-45.
  46. 中國大百科全書(1983). 中國大百科全書․ 戱曲曲藝. 北京: 中國大白科全書出版社, p. 49.
  47. 張庚.郭漢臣(編) (1992). 中國戱曲通史. 北京: 中國 戱曲出版社, p. 807.
  48. 조규화 (1998). 복식미학. 서울: 수학사, p. 136.
  49. 鄭傳寅(1989). 色彩習俗與戱曲舞臺的色彩選擇. 戱劇 藝術, 1期, p. 48.
  50. 조규화 (1998). 복식미학. 서울: 수학사, p. 154.
  51. 袁珂(編) (1985). 中國神話傳說詞典. 上海: 上海辭書 出版社, p. 22.
  52. 조규화, 이희승 (2004). 패션미학. 서울: 수학사, p. 436.
  53. Roland Barthes (1964). Litterature et signification Essais Critiques coll Tel Quel Paris: Seuil, p. 289