A Study on Information Exploration Characteristic and Relative Importance Evaluation of Island Tourism Web Site

수산해양관광 관련 웹사이트의 정보탐색 특성과 상대적 중요도 평가에 대한 연구

  • Received : 2010.08.02
  • Accepted : 2010.09.24
  • Published : 2010.09.30

Abstract

This study examines the information exploration characteristic and relative importance evaluation of island tourism web site. The survey items are developed based on the related studies and also implemented particular way so-called 'semi-online' that including both web based material and offline tutorial. The first objective of this study is verifying the characteristics of information exploration on island tourism of university students. The second is examining the peculiar properties of tourism information that exposed one's individual importance evaluation. The result of this study shows that most of the students have no difficulty in using the internet and exploring the island tourism information. And there is no significant difference in using and exploring the internet between male and female students. Based on the result of this study, most popular type of island tourism information is picture type. Personal blog or user created contents(UCC) that containing the other's experience of island tourism is mostly wanted contents. But there is a significant difference in importance of contents within the students. The community based information which including UCC, blog, and other community user's posting is evaluated the most important information for relatively less experienced students. On the other hand more experienced students have a preference on expertise information which created by tourism experts. The difference within the determinant factors that affecting island tourism also significant. With analysis of variance(ANOVA) on determinant factors, the tourism activity and social/culture resource are less important than others(eg. natural environment, accommodation and so on). The result of this study would be practically used for implementing the local government's effective tourism web site and enhancing the current island tourism operation. And also it gives a advantage to facilitate the island tourism for young generations.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 경상대학교

References

  1. 김나희.이애주, "관광정보 웹사이트 콘텐츠 특성의 평가와 만족에 관한 연구-전국 5대 광역시를 중심으로", 호텔경영학연구, 제11권, 제1호, 2002 , pp.7-34.
  2. 김민철.장희정, "도서의 관광콘텐츠 유형에 따른 관광매력 요인", 관광.레저연구,제20권, 제4호, 2008, pp. 123-137.
  3. 김재석.한범수, "관광수요자의 정보탐색특성을 이용한 관광웹사이트 품질평가", e- 비즈니스연구, 제7권 제3호, 2006 , pp. 27-49.
  4. 김종택.김혜정, "관광정보 웹사이트 정보서비스의 실증분석에 관한 연구", 관광정책학연구, 제10권, 제1호, 2004, pp.319-338.
  5. 김준, "섬관광 실태와 활성화 방안연구-전남 도서 연안지역을 중심으로-", 도서문화, 제32집, 2008, pp.3-40
  6. 문형남, "웹사이트 평가 모델 개발과 적용에 관한 연구", 정보관리학회지, 제18권, 제2호, 2001, pp.31-56
  7. 박경호, "지방자치단체 관광정보 웹사이트 정보서비스에 대한 영향관계분석-이용자의 정보 서비스에 대한 만족도 및 향후 중요도를 중심으로", 관광정책학연구, 제12권, 제1호, 2006, pp.79-98
  8. 성영신.정수정.장세욱, "네티즌은 웹사이트를 평가할 때 무엇을 중요시하는가", 한국심리학회지: 소비자.광고, 제2권, 제2호, 2001, pp.101-123.
  9. 야은숙, "효과적인 관광웹사이트의 구성요소: 웹컨텐츠를 중심으로 한 한국관광웹사이트 조사", 관광정책학연구, 제7권, 제1호, 2001, pp.135-159.
  10. 양승필, "제주지역 일반여행사의 웹사이트 운영체계 비교평가에 관한연구", 문화관광연구, 제8권, 제1호, 2006, pp.163-181.
  11. 오상훈.고계성, "섬 관광목적지 매력성 비교 연구", 관광학연구, 제30권, 제2호, 2006, pp.201-216
  12. 오성동.박노경, "도서(섬)관광 인터넷안내 평가분석: 신안군 중심", 한국도서연구, 제15권, 제1호, 2003, pp.65-78.
  13. 우찬복, "웹사이트평가지표에 기초한 지역축제 웹사이트 분석", 한국경제지리학회지, 제6권, 제1호, 2003 , pp.193-209.
  14. 이덕순.박경희, "도서관광지 방문객의 관광형태에 관한 사례연구-거문도를 중심으로", 한국산림휴양학회지, 제7권 4호, 2003, pp.17-24.
  15. 이동신.김정숙, "남도관광의 중요요소 결정요인", 한국도서연구, 제20권, 제1호, 2008, pp.45-61.
  16. 이재후, "국내 섬관광지 선택속성에 관한연구", 여행학연구, 제23호, 2007, pp.115-134.
  17. 정성애, "경기도방문 국민여행자의 프로파일", 경기 국제관광 학술대회, 2005, pp. 55-64.
  18. 조진상, "관광행태 분석을 통한 지속가능한 섬관광 발전전략의 모색-완도군 청산도 방문객 설문조사를 중심으로-", 한국지역개발학회지, 제21권, 제4호, 2009 , pp.151-176.
  19. 최영기, "대학생의 인터넷여행상품 구매특성 연구", 관광경영학연구, 제6권, 제2호, 2002, pp.227-246.
  20. 최화춘, "IPA 기법을 이용한 웹사이트 관광정보 평가", 관광연구저널, 제21권, 제3호, 2007, pp.303-316
  21. 최혜경.최지연, "도시관광자원의 관광정보제공에 관한 연구-청계천 대상의 웹사이트를 중심으로-", 관광정책학연구, 제13권, 제1호, 2007, pp.41-61.
  22. 한국관광공사, 국민여행실태조사, 2006
  23. 한웅희.이유재.김재일.박기완, "사전지식 및 관여도가 소비자의 신념불일치에 미치는 효과", 마케팅 연구, March, 2009, pp.51-76.
  24. Brucks, M., "The Effects of Product Class Knowledge on Information Search Behavior," Journal of Consumer Research, 12(June), 1985, pp.1-16. https://doi.org/10.1086/209031