Abstract
The traffic classification is a preliminary and essential step for stable network service provision and efficient network resource management. While a number of classification methods have been introduced in literature, the payload signature-based classification method shows the highest performance in terms of accuracy, completeness, and practicality. However, the payload signature-based method has a significant drawback in high-speed network environment that the processing speed is much slower than other classification method such as header-based and statistical methods. In this paper, We describes various design options to improve the processing speed of traffic classification in design of a payload signature based classification system and describes our selections on the development of our traffic classification system. Also the feasibility of our selection was proved through experimental evaluation on our campus traffic trace.
응용 레벨 트래픽 분석은 네트워크의 효율적인 운영과 안정적인 서비스를 제공하기 위한 필수적인 요소이다. 응용 레벨 트래픽 분석을 위한 다양한 분석 방법이 존재하지만 분류의 정확성, 분석률, 실용성을 고려했을 때 페이로드 시그니처 기반 분석 방법은 가장 높은 성능을 보인다. 하지만 페이로드 시그니처 기반 분석 방법은 고속 링크의 트래픽을 실시간으로 처리하는 과정에서 헤더 정보 및 통계 정보 이용 방법론에 비해 상대적으로 높은 부하를 발생시키며 처리 속도가 느린 단점을 갖는다. 본 논문에서는 페이로드 시그니처 기반 분석 시스템의 처리 속도를 향상시키기 위해 요구되는 디자인 선택 사항을 기술하고, 각 선택 사항에 대해 실험적으로 평가하여 최적화된 분류의 구조를 제시한다. 또한 제안하는 방법을 학내 망에 적용하여 그 타당성을 증명한다.