Survey Research (한국조사연구학회지:조사연구)
- Volume 11 Issue 3
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- Pages.115-137
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- 2010
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- 1229-9219(pISSN)
How to Apply Ethnography Principles to Marketing Research in the Field
마케팅조사 현장에서 ethnography 원리의 적용방안에 관한 연구
- 유창조 (동국대학교 경영학과)
- Received : 2010.10.06
- Accepted : 2010.10.27
- Published : 2010.11.30
Abstract
This article challenges necessity for applications of ethnography principles to marketing research in the field. Since ethnography collects in-depth data about consumers' experiences and behavioral patterns, it can provide useful informations for marketers' decision making. Therefore this study introduces ethnography principles that need to be applied to marketing research, summarizes its usage values in the fields, and introduces case projects that were conducted under the guideline of ethnography principles. Finally, this study identifies the reasons why marketers hesitate using ethnography when they conduct marketing research and provides suggestions for more active applications of ethnography in the field.
본 연구는 현장에서 진행되는 마케팅조사에서 ethnography 원리가 적용될 필요성이 있음을 제안한다. Ethnography는 소비자의 체험이나 소비행태와 관련된 심층적인 자료를 수집할 수 있기 때문에 마케팅 관리자들의 의사결정에 유용한 정보를 제공할 수 있다. 따라서 본 연구는 조사업계에서 적용될 필요가 있는 ethnography 원리들을 소개하면서, 이의 활용가치를 요약하고, ethnography 원리들이 적용된 사례들을 소개한다. 마지막으로 본 연구는 마케팅 관리자가 조사를 진행할 때 ethnography 적용을 주저하게 되는 이유를 파악한 후 현장에서 ethnography가 보다 적극적으로 활용되기 위한 방안을 제시한다.
Keywords
- ethnography;
- natural setting;
- insider perspective;
- emergent design;
- prolonged engagement multi-method
- 현장성;
- 내부인의 관점;
- 발현적 설계;
- 지속적 관여;
- 다원적 자료수집방식;