DOI QR코드

DOI QR Code

The Development of the Bi-directionally Personalized Broadcasting and the Targeting Advertisement System Based on the User Profile Techniques

사용자 프로파일 기반의 맞춤형 광고 서비스 및 양방향 개인 맞춤형 방송 시스템 구축

  • 투고 : 2010.05.03
  • 심사 : 2010.09.17
  • 발행 : 2010.09.30

초록

This paper shows the research about the personalized broadcasting system. The personalized broadcasting is the service that users only show the programs which they want to watch when they want to watch these. The purpose of the bi-directional broadcasting service is supporting more satisfied and more personalized services by permitting the bi-directional data transformation. This research also develops the user profiling system for the bi-directional and personalized broadcasting service. This system applied the TV-Anytime metadata specifications which is the standard for the personalized broadcasting services, the system supports the various functions for the bi-directionl and personalized broadcasting such as the user profiling, contents metadata and targeting advertisement services. The bi-directional and personalized broadcasting system increases the users' satisfaction with the recommendation and management of the personally favorite broadcasting contents and advertisements, the trial run results show that the services raise the users' satisfaction with the intelligent and discriminating broadcasting services.

본 논문은 양방향 개인 맞춤형 방송 시스템 구축에 관한 연구이다. 맞춤형 방송이란 사용자가 원하는 방송 프로그램만을 사용자가 원하는 시간에 볼 수 있게 하는 서비스를 말한다. 양방향 방송 서비스는 사용자의 방송단말과 방송 서버 사이의 양방향 데이터 전송을 허용하여 만족도 높고 개인화된 방송 서비스를 제공하는 것을 목표로 한다. 본 연구는 양방향 맞춤형 방송 서비스를 위한 사용자 프로파일 시스템을 개발하였다. 이 시스템은 맞춤형 방송 서비스를 위한 표준인 TV-Anytime에서 제안하고 있는 메타데이터를 기반으로 사용자 프로파일과 콘텐츠 데이터 및 맞춤형 광고 서비스를 포함한 맞춤형 방송의 다양한 기능을 포함하여 양방향 데이터 전송까지 지원하고 있다. 구축된 양방향 맞춤형 방송 시스템은 사용자 프로파일을 통하여 개인 별로 선호하는 방송 콘텐츠 및 광고를 추천 및 지원하여 사용자의 시청 만족도를 높였으며, 기존의 방송과 차별화된 지능적인 방송 서비스의 지원으로 사용자의 만족도를 증가시켰다.

키워드

참고문헌

  1. SP006v1.0: Metadata Services over a Bi-directional Network (2003.2.14).
  2. SP007v1.1.1 Part 7: Broadcasting and On-line Services: Search, select and rightful use of content on personal storage systems (2003.10).
  3. SOAP v1.2 Part 1: Messaging Framework (2007.4.27).
  4. 류지웅, 배빛나라, 김문철, 남재호, 강경옥, "디지털 방송을 위한 지능 형 프로그램 가이드 (Intelligent Program Guide for Digital Broadcasting)", 한국방송공학회, 2001.
  5. 배빛나라, 류지웅, 김문철, 남재호, 강경옥, 노용만, "TV Anytime 응용 을 위한 사용자 선호도 추출 및 갱신 알고리즘 (User Preference Extraction and Update Algorithm for TV Anytiime Applications)", 한국방송공학회, 2001.
  6. Sanggil Kang, Jeongyeon Lim, Munchurl Kim, "Modeling the user preference of broadcasting content using Bayesian networks", Journal of electronic Imaging, 14 (2), 2006.
  7. 전자부품연구원, "맞춤형 서비스 솔루션 기술개발 (최종보고서)", 산업자원부, 2005. 8.
  8. AXIS 2: http://ws.apache.org/axis2/.
  9. SP003v1.3 Part A: Metadata. TV-Anytime Forum (2002).
  10. SP004v1.1.1 Part 4: Interstitial Metadata (2005.6)