Abstract
The purpose of this research is to clarify the relation between environmental consciousness and railway usage behavior. Author would locate this research on position of basic survey to promote railway use according to Low Carbon Green Growth policy in Korea. In this research, we would perform descriptive analysis using data of research on the actual condition of railway use in 2008, Daegu, and describe its relationship. In addition, we would suggest some idea about policy which can promote railway use. The order of railway choice behavior noticed in clustering of environmental consciousness was cooperative behavior type, middle type and non-cooperative behavior type. It suggests that environmental consciousness has effect on transportation choice behavior. Specially, railway improvement isn't enough to promote railway use. And, it is advisable to carry out the improvement in such a way that it may encourage the nation to move from the current environmental consciousness stage to cooperative behavior. Moreover, we assumed Binary Probit(BP) model using SP data of time or condition of transportation expense compared with passenger car and bus. As the results, modified likelihood ratio of two BP models is favorable variables. And it occurred that mode was transferred from passenger car to railway when it showed higher social environment consciousness and low selfish environment consciousness, because t-statistic which represents selfish environment consciousness showed significance in 95% confidence level. That is, it can be described that environment consciousness affect on the intention of railway use.
본 연구에서는 환경의식과 철도이용행동의 관련성 분석을 통해 환경의식이 철도이용 촉진에 미치는 시사점에 대해 고찰하고자 하였다. 본 연구의 위상은 2008년 대구광역권 철도이용실태조사의 환경의식과 철도이용행동에 관한 실증적 분석이라는데 있고, 저탄소 녹색성장의 정책을 제언하는 데 있다. 본 연구 결과, 이용교통수단별 4개 인자의 환경의식이 각각 다르다는 점을 통계적으로 증명하였다. 이것은 환경의식이 교통수단선택행동에 긍정적 또는 부정적인 영향을 미치고 있다. 이는 사회적 환경의식이 높을수록 철도이용을 선호한다는 점을 의미한다. 즉, 환경문제에 대한 자동차 이용을 둘러싼 사회적 딜레마를 해결하는 정책으로써 철도이용촉진도 생각할 수 있다. 또한 환경의식지표를 고려해 철도와 승용차와 철도와 버스에 대한 이항프로빗 모형으로부터는 사회적인 환경의식지표가 철도이용의향행동에 긍정적인 영향을, 이기적인 환경의식지표는 부정적 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이는 사회적인 환경의식이 높고 이기적인 환경의식이 낮을수록 승용차로부터 철도로의 수단 전환 가능성이 높다는 것을 의미한다. 이 결과에 근거하면 철도이용촉진은 철도서비스 개선뿐만 아니라 환경의식의 계도도 중요하다는 것을 확인할 수 있었다.