Abstract
The purpose of this study is to estimate the effectiveness of newly proposed guide sign system. Existing guide sign system on expressways in South Korea have point-based system with city, district names or land marks. They have also several problems as excessive amount of information, low use of exit number, and lack of lane designation arrows. Efficiency of existing guide sign system is deteriorated from these problems. The enhanced guide sign system is proposed to alleviate problems. The best alternative sign system is chosen from three different designs with preference survey and human factors evaluation. The new signs showed reduced time compared to existing signs with statical significance. The existing sign system conveys more information in farther distance and less information in nearer distance. Nevertheless new systems imparts more information i nearer distance. It is also suggested that lane designation signs should be established with overhead installation at 0m point for efficient direction choice.
본 연구는 고속도로에 설치되어 있는 안내표지를 효과적으로 개선하는데 그 목적이 있다. 국내 고속도로에 설치되어 있는 안내표지는 지점중심 안내체계, 과도한 정보량, 출구번호 이용률 저조, 차로지정 안내의 미비에 따라 효율이 크게 떨어지고 있다. 이러한 문제점을 보완한 3개의 개선안을 제시하였고, 선호도 조사와 판독시간 검증을 통해 최적안을 선정하였다. 최적안은 기존표지에 비해 판독시간이 통계적으로 유의하게 단축된 것으로 분석되었다. 기존의 표지는 원거리에서는 출구에 대한 많은 정보를 전달하는데 비해, 근거리에서 오히려 적은 정보를 전달하고 있는데 비해, 개선 표지는 원거리에서는 개략적인 정보를, 근거리에서는 보다 상세한 정보를 제공한다. 0m 지점에서는 운전자가 목적지에 따른 노선을 효과적으로 선택할 수 있도록 차로지정 표지를 문형식으로 설치하여 안내하도록 하였다.