Techniques of Oriental and Western Flower Arrangement through Historical Study

동서양 꽃꽂이의 역사적 고찰을 통해서 본 기법

  • 이정화 (경상대학교 평생교육원)
  • Received : 2009.11.14
  • Accepted : 2009.12.18
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The Oriental flower arrangements have the beauty of a strict triangle in a symmetrical three-dimensional effect as the form of flower tribute to gods in ancient times and used frogs to fix flowers to a basin easily. Flower arrangements of a conical shape made by repeatedly piled flowers in ancient Egypt shows the origin of the present vertical form of the Western flower arrangements. Flower arrangements in ancient Greece formed in a smooth S shape, while Roman flower arrangements were rich and gorgeous in a lowering and thin shape horizontally. Persians were showing triangular forms similar to the Oriental three-dimensional effect. The basic form of flower arrangements in the age of Renaissance was also created upon the ancient one, descending to Art Nouveau when flower arrangements were widely expressed from mass to space aesthetics led by America in the 20th century influenced by mild color, simplicity and realistic description of the Oriental art in the late 19th century. The Western flower arrangements are focused on formation, same as the Oriental ones, yet they disregard naturality and based on practicality.

동양꽃꽂이는 고대에 신에게 헌화한 공화양식으로 좌우대칭의 삼존형식의 엄격한 삼각형의 조형미를 갖추고 있었으며 침봉을 사용하여 꽃을 고정하므로 쉽게 꽂을 수 있었다. 서양꽃꽂이는 이집트시대에 꽃을 연속반복으로 쌓아 올려 원추형의 형태를 이루어 현재 vertical form의 근원으로 보고 있다. 그리이스 시대에는 부드러운 S라인 형식을 주로 사용하였고, 로마시대에는 꽃들의 중심을 풍성하고 화려하게, 갈수록 낮고 가늘며 긴 수평형으로 연결하였다. 페르시아 시대에는 동양의 삼존형식과 비슷한 triangular 조형을 나타내고 있다. 그리고 르네상스 시대에 꽃꽂이도 고전의 바탕위에 기본형이 창조되었으며, 19세기말 동양미술의 온화한 색과 단순미, 사실적 묘사 등에 영향을 받아 20세기 미국을 중심으로 양적 mass에서 공간미학까지 꽃꽂이의 영역이 광범위하게 표현되는 art nouveau 시대로 이어졌다. 서양꽃꽂이는 조형성에 기초를 두는 것은 동양꽃꽂이와 같으나 자연성이 거의 무시되고 실용성에 근거를 삼는 것이 특징이다.

Keywords

References

  1. 고하수. 1993. 한국의 꽃예술사. 하수출판사. 서울.
  2. 김경자. 2000. 꽃 작품과 전통 object의 사용현황. (사)한국꽃예술학회 2: 53-58.
  3. 김정자. 1988. 세계의 꽃꽂이전집. 한림출판사. 서울.
  4. 박영애. 1990. 전통화예와 생활꽃꽂이. 한림출판사. 서울
  5. 방 식. 1987. 꽃꽂이 백과. 오성출판사. 서울.
  6. 서정남, 이정화, 박중춘, 허무룡. 2005. 동서양 꽃꽂이의 기본형과 기본응용형 및 변형에 대한 연구. 한국 식물인간환경학회지 8: 6-13.
  7. 이정화. 1995. 동서양 꽃꽂이에 관한 연구. 경상대학교대학원 석사학위논문.
  8. 전근녀. 2008. 한국 전통꽃꽂이에 관한 미학적 고찰. 서울시립대학교 산업대학원 석사학위논문.
  9. 정명자. 2006. 조선시대 궁중 꽃장식에 관한 연구. 동아대학교 예술대학원 석사학위논문.
  10. 정연순. 2006. 한국, 중국, 일본의 꽃문화에 대한 비교 문헌연구. (사)한국꽃예술학회 9: 113- 116.
  11. 지승희. 2007. 한국 전통꽃꽂이의 활성화 방안. 서울시립대학교 산업대학원 석사학위논문.
  12. 천경숙. 2003. 한국의 전통 꽃꽂이에 표현된 색채미에 관한 연구. 대구대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  13. 하수꽃꽂이. 1984. 꽃꽂이 4계절. 동성문화사 : 서울.
  14. 한상숙. 2008. 한국과 일본 전통 꽃꽂이 양식의 시대 비교. 서울시립대학교 산업대학원 석사학위논문.
  15. 허복구, 한용희, 이순봉, 강종구, 김훈식. 1994. 한국 전통꽃꽂이 형식과 내용에 관하여. 한국화훼연구회 3: 61-72.
  16. 홍훈기. 2006. 한국 전통 꽃예술의 변천과 특징에 관한 연구. 서울시립대학교 대학원 박사학위논문.
  17. Kim, Y. H., H. S. Koh, and J. S. Lee. 1991. Historical study on the traditional flower arrangement of Korea. J. Kor. Soc. Hort. Sci. 32: 560- 567.
  18. Pfahl, P. B. and E. W. Kalin. 1982. American Style flower arranging. Prentice-Hall Inc., pp. 19-36, 46-47, Englewood Cliffs, N.J.