DOI QR코드

DOI QR Code

The relationship between perceived Social support, Self-concept and Ego-resilience of middle-school students

중학생이 지각하는 사회적 지지, 자아개념과 자아탄력성과의 관계

  • Published : 2009.10.31

Abstract

This study was conducted to investigate the relationship among Social support, Self-concept and Ego-resilience as perceived by middle-school students. A survey was conducted to 699 middle school students who live in Seoul area. The results showed significant correlations among social support, Self-concept and Ego-resilience. Most importantly, the variable of Self-concept was stronger predictor for Ego-resilence than Social support.

본 연구에서는 중학생이 지각하는 사회적 지지, 자아개념과 자아탄력성과의 관계를 알아보았다. 본 연구를 위해 서울시에 소재하는 중학생 699명을 대상으로 설문조사를 하였다. 연구 결과, 중학생이 지각하는 사회적 지지와 자아개념, 자아개념과 자아탄력성과의 관계는 모두 유의미한 정적 상관관계를 나타냈다. 즉, 중학생이 지각하는 사회적 지지가 높을수록 자아개념이 긍정적이었으며, 자아개념이 긍정적일수록 자아탄력성 수준이 높게 나타났다. 그리고 중학생이 지각하는 사회적 지지와 자아개념이 자아탄력성에 미치는 영향력은 사회적 지지보다는 자아개념의 비중이 더 크게 나타났다.

Keywords

References

  1. 김경선, "초등학생의 자아개념과 학교생활적응의 관계", 석사학위 논문, 홍익대학교, 1987.
  2. 김용래, "자아개념과 학습자 변인의 경향성 분석", 홍익대학교 교육연구소, 교육논총 제11집, 1994.
  3. 박지원, "사회적 지지척도 개발을 위한 일 연구", 미간행 박사학위 논문, 연세대학교, 1985.
  4. 박현진, "자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처 및 우울", 석사학위 논문, 고려대학교, 1996.
  5. 송인섭, "인간심리와 자아개념", 서울: 양서원, 1989.
  6. 심하진, "자아개념 형성과 학업성적과의 관계", 석사학위 논문, 관동대학교, 1999.
  7. 이영미, "사회적 지지 지각과 자아탄력성이 문제해결 능력에 미치는 영향", 미간행 석사학위 논문, 가톨릭대학교, 2007.
  8. 이영자, "스트레스, 사회적 지지, 자아존중감과 우울 및 불안과의 관계", 미간행 박사학위 논문, 서울여자대학교, 1996.
  9. 이혜진, " 학생이 지각한 부모 양육태도에 따른 사회적 문제해결능력에 관한 연구", 석사학위 논문, 연세대학교, 2002.
  10. 한상분, "아동의 자아개념과 가족체계의 기능유형 : Circumplex Model을 중심으로", 석사학위 청구 논문, 연세대학교, 1992
  11. Block, J. H., & Block, J., "The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior", In W. A. Collines(Ed.), Minesota symposia on child psychology, 13, 39-101. Hillsdale, NJ: Erbaum, 1980.
  12. Block, J., & Kremen, A. M., "IQ and Ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness", Journal of personality and social psychology, 70(2), 349-361, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  13. Bonanno, G. A., "Loss, trauma, and human resilience: Have we understand the human capacity to thrive after extremely aversive event?", American Psychologist, 59, 20-28, 2004. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.1.20
  14. Cobb, S., "Social Support as a Moderator of Life Stress, Psychosomatic Medicine", vol. 38, No. 5, 300-314, 1976. https://doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003
  15. Kagan, J., "On the nature of emotion", Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 7-24, 1994. https://doi.org/10.2307/1166136
  16. Klohnen, E. C., "Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency", Journal of Personality and Social Psychology, 70, 1067-1079, 1996. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.5.1067
  17. Mussen, P. H., Coner & J. J. Kagan, "Child development and personality", New York : Harper & Row, 1980.
  18. Purkey, W., "Self-concept and School Achievement", New Jersey: Englewood cliffs, 1970.
  19. Rogers, C., "The organization of personality", The American Psychologist, 1951.
  20. Sarason, I. G., Levin, H. M., Basham, R. B., & Sarason, B. R., "Assessing Social support questionnaire", Journal of Educational Psychologist, 44, 127-139, 1983.

Cited by

  1. The Effect of Ego-Related Variables and School Adjustment on Children's Life Satisfaction* vol.35, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.1.43
  2. The Influence of Ego-Resiliency on School Adjustment in Children : The Moderated Mediating Effect of Stress by Self-Concept vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.1