An Analysis of the Message on Internet Fashion Brand's Community - Focused on Brand Reneevon -

패션 브랜드의 인터넷 커뮤니티 메시지 유형 분석 - 브랜드 레니본을 중심으로 -

  • Son, Hee-Jung (Dept. of Clothing & Textiles, Graduate School of Sangmyung University) ;
  • Yu, Ji-Hun (Dept. of Clothing & Textiles, Sangmyung University)
  • 손희정 (상명대학교 대학원 의류학과) ;
  • 유지헌 (상명대학교 의류학과)
  • Published : 2009.10.30

Abstract

Internet brand community's message makes significant contributions for fashion industry. Therefore, if we understand and implement the characteristics of the message on the Internet brand's community, it can be useful for future marketing strategy. This study was to classified the internet community and to examine messages with regard to direction, write motive and prior knowledge. The messages were taken from February, 20th, to August, 7th in 2008. Content analysis method was used for this study. The results were as follows: First, Fashion brand community divided into user initiative type and enterprise establishing type. Second, User initiative type had positive direction message more than enterprise establishing type had. Third, User initiative type had large volumes of information searching or sharing related message, but enterprise establishing type had large quantities of personal experience related message about write motive. Fourth, There was no difference numerical prior knowledge between user initiative type and enterprise establishing type, and then both had a high rate of prior knowledge.

Keywords

References

  1. 김성훈 (2003). “제품관여도 및 제품 지식에 따른 온라인 구전 정보 활용 연구.” 광고학연구 14권 1호.
  2. 김유정 (1998). 컴퓨터 매개 커뮤니케이션, 커뮤니케이션 모노그래프 18. 서울: 커뮤니케이션북스.
  3. 김윤영 (2007). “인터넷 구전 정보가 태도에 미치는 영향에 관한 연구.” 연세대학교 언론홍보대학원 석사학위논문.
  4. 김재호 (2007). “온라인 브랜드 커뮤니티에서 온라인 구전 메시지 특성이 구전효과에 미치는 영향.” 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김한수 (1992). “소비자지식 관여가 구전 정보에 미치는 영향에 관한 연구.” 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김현순 (1995). “소비자 특성변수에 따른 구전 정보의 영향력에 관한 연구.” 한국외국어대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 권준희 (2005). “패션 온라인 커뮤니티 특성이 커뮤니티 몰입과 브랜드 충성도에 미치는 영향에 관한 연구.” 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 박하철 (2008). “온라인 오피니언 리더의 탐색과 온라인 구전 활동 특성.” 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 박혜선 (2005). “온라인 구전 커뮤니케이션의 정보 특성이 제품의 태도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구.” 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 백지희 (2007). “온라인 브랜드 커뮤니티 유형이 브랜드 태도에 미치는 영향: 자동차 커뮤니티를 중심으로.” 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문.
  11. 송소진 (2005). “온라인 구전 커뮤니케이션이 패션제품의 인터넷 구매 행동에 미치는 영향.” 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 서건수 (2003). “인터넷 커뮤니티의 특성과 개인 특성이 사용자 충성도에 미치는 영향.” 경영정보학연구. 13권 2호.
  13. 성영신, 유형열, 장인숙 (2003). “Word of mouth: online상의 소비자 구전 정보 연구.” 한국광고학회 추계 연차학술대회.
  14. 성영신, 박진영, 박은아 (2002). “온라인 구전 정보가 영화관람 의도에 미치는 영향.” 광고연구학회지 57권.
  15. 신현주 (2000). “온라인과 오프라인 인간관계를 중심으로 본 한국 사이버 공동체의 특성.” 서강대학교 언론대학원 석사학위논문.
  16. 양윤, 조문주 (2000). “구전 커뮤니케이션이 소비자의 태도변화에 미치는 영향.” 광고학연구 11권 3호.
  17. 오영석, 김사혁 (2004). “온라인 커뮤니티를 이용한 브랜드 마케팅 전략.” 정보통신정책 16권 12호.
  18. 이문규, 김태영, 김현경 (2004). “브랜드 커뮤니티가 소비자 태도에 미치는 영향.” 마케팅연구 19권 4호.
  19. 이상문 (2007). “온라인 구전의 정보특성과 구전 효과에 관한 연구.” 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 이은영, 이태민 (2005). “온라인 환경에서의 정보특성이 구전효과에 미치는 영향에 대한 연구: 소비자 제품 지식의 조절효과를 중심으로.” 광고학연구 16권 21호.
  21. 이화자 (1999). “매체별 정보의 신뢰성 및 유용성에 대한 소비자 평가 연구.” 광고홍보연구 6권 2호.
  22. 장윤경 (2003). “온라인 커뮤니티상에서 상호작용의 관계마케팅적 의미에 관한 연구.” 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 최영, 이종민, 김병철 (2002). “인터넷 신문의 공론장 역할에 관한 연구.” 언론과학연구 2권 2호.
  24. 최현국 (2003). “인터넷 구전효과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구.” 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 한상린, 심재희, 김준수, 이재훈 (2006). “온라인 브랜드 커뮤니티의 활동 및 유형이 브랜드 충성도에 미치는 영향.” 마케팅관리연구. 11권 2호.
  26. Armstrong, Arthur G. (1997). Net Gain. Havard Business School Press.
  27. Armstrong, Arthur G., and Hagel, John (1999). 가상사회와 전자상거래. 한영주 역. 서울: 세종서적.
  28. Bettman, J. R. and W. Park (1980). “Effect of Prior Knowledge and Experience and Phase of the Choice Process on Consumer Decision Process.” Journal of Consumer Research Vol. 7.
  29. Brucks, M. (1985). “The Effect of Product Class Knowledge on Information Search Behavior.” Journal of Consumer Research Vol. 12.
  30. Durairaj, Maheswern and Joan Meyers-Levy (1990). “The Influence of Message Framing and Issue Involvement.” Journal of Marketing Research Vol. 27.
  31. Reddick. R. and E. King (1995). The Online Jounalist: Using the Internet and Other Electronic Resourcers. Orlando, Florida: Harcourt Brave & Company, In(EDS).
  32. Richins, M. L. (1984). “Word of Mouth Communication as Negative Information.” Advances in Consumer Research Vol. 11.
  33. Rinchins, M. L. and T. Root-Schafter (1988). “The Role of Involvement and Opinion Leadership in Consumer Ward of Mouth: An Implicit Model Made Explicit.” Advances in Consumer Research Vol. 15.
  34. http://www.daum.net/ [2008년 8월 7일 검색]
  35. http://www.naver.com/ [2008년 8월 7일 검색]
  36. http://www.cyworld.com/cymain/index.asp [2008년 8월 7일 검색]
  37. http://www.reneevon.co.kr/ [2008년 8월 9일 검색]
  38. http://cafe.daum.net/reneevon [2008년 8월 9일 검색]