DOI QR코드

DOI QR Code

지각된 환경단서가 축제 만족과 행동의도에 미치는 영향 - 2008 광주충장축제를 중심으로 -

Impact of Perceived Environmental Cues on Festival Satisfaction and Behavior Intention - Focused on Gwangju Chungjang Festival in 2008 -

  • 안태기 (광주대학교 광고이벤트학과) ;
  • 김희진 (광주대학교 광고이벤트학과)
  • 발행 : 2009.09.28

초록

본 연구는 도시축제인 2008광주충장축제를 대상으로 지각된 환경단서 중 어떠한 요인들이 방문객의 만족과 행동의도에 영향을 미치는지 알아보고 자 한다. 설문조사는 축제기간중인 2008년 10월 7일부터 10월 12일의 기간 중에 도시축제인 2008광주 충장 축제를 마친 방문객 300명을 대상으로 실시하였다. 300부전부 회수 되었으나 불성실한 설문지를 제외한 270부를 분석에 이용하였다. 수집된 자료의 통계적 처리는 데이터 코딩(Data Coding)과정을 거쳐, SPSS 12.0 for Windows를 활용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 도시축제 환경단서 요인이 만족도의 3가지 차원에 따라 다르게 나타났다. 즉 축제만족에는 '음식요인',이 중요한 영향 요인으로 나타났다. 둘째, 도시축제 환경단서 요인이 만족의 후속변수인 행동의도인 재방문의도에는 '편의시설요인' '접근성과 홍보요인',이 추천의도에는 '홍보안내요인'이 중요한 영향요인으로 나타났다. 반면에 '음식요인',은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 축제만족이 행동의도인 재방문의도와추천의도에 미치는 영향에 대한 분석결과 축제만족이 중요한 영향요인으로 나타났다. 본 연구는 2008광주충장축제에 대한 발전전략 제시를 연구 목적으로 삼고자 한다. 도시축제를 추진하는 시점에 시기적절한 연구라고 사료되며 연구의 시사점은 발전방향추진에 있어 많은 도움이 되리라 판단된다.

This study aims to understand what aspects among perceived environmental cues affect on satisfaction and behavior intention of visitors with the object of Gwangju Chungjang Festival 2008, which is a city festival. The survey was performed in the festival period, from October 7 through, 12 2008 with 300 visitors who finished the touring of the Festival. All the 300 questionnaires were returned, but only 270 out of 300 were used, except for the unfaithful responses, for the analysis. For statistical process of the collected data, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis and multiple regression were performed by using SPSS 12.0 for Windows via the process of data coding. As the result, first, the factor, environmental cues of city festival were shown differently in three dimensions of satisfaction. In other words, 'food factor' is an important factor for festival satisfaction. Second, for re-visit intention, which is the consequence variable and behavior intention of satisfaction regarding the environmental cue factor, 'convenient facility factor' and 'accessibility and promotion factor' were significant and 'promotion and guidance factor' for the recommendation factor was significant. On the contrary, 'food factor' did not have significant impact. Third and finally, as the analysis result of impact of festival satisfaction on re-visit intention and recommendation intention, which are the behavior intentions, festival satisfaction was significant. This study aims suggestion of development strategies for Gwangju Chungjang Festival 2008. It is appropriate time for this study at the point of promoting city festivals. Also, suggestions in this study can help promotion of development direction.

키워드

참고문헌

  1. 이준엽, 국내 관광지 이미지에 대한 외래 관광객의 평가에 관한 연구, 호텔경영학연구, Vol.10, No,3, pp.149-168, 2001.
  2. J. L. Crompton and S. L. McKay, Motives of visitors attending festival events, Annals of tourism research, Vol.24, No.2, pp.425-439, 1997. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(97)80010-2
  3. 강해상, 축제평가체계에 관한 연구, 경기대학교 대학원 박사학위논문, 2004.
  4. 강현수, 사이버 시대의 도시생활, 도시문제, 2000.
  5. 송경아, "도심축제 발전방안에 관한연구 : 충장로 축제를 중심으로", 전남대학교 대학원 석사 논문, 2007.
  6. 최기종, 문귀남, 도시 관광 이미지 흥미와 편안함 이미지 가치지각, 관광행동연구. 관광연구논총, 2002.
  7. J. Baker, M. Levy, and D. Grewal, "An Experimental approach to making retail store environmental decisions," Journal of retailing, Vol.68, No.4 pp.445-460, 1992.
  8. 김양주, 도시축제의 다이나미즘 코오치(高知)시의 요사코이마츠리에 대한 민족지적 고찰. 배재논총285-303 1997.
  9. 최길성, 도시축제와민족주의 비교민속학 1995.
  10. 안석근, 산업사회도시축제, 기능에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사논문. 1990.
  11. 이무용, 도시경관의 상품화와 문화정치. 한국도시연구소. 1995.
  12. Getz, Donald, Festivals, special events and tourism, Van Nostrand Reinbhold, New York. 1989.
  13. 이상일, 도시축제의 방향, 한국 민속 학회 2004.
  14. 김철원, 이석호,서울형 축제발전 체계적 지원 방안 연구, 한국관광연구원. 2005.
  15. Shostack , G Breaking free from product marketing. Journal of Marketing. 41(April): 73-80. 1977. https://doi.org/10.2307/1250637
  16. 조태영, 서태양, 이벤트의 지각된 환경단서가 방문객 만족과 충성도에 미치는 영향에 관한 연구, 대한관광경영학회 2008.
  17. 김대중, "인터넷 쇼핑몰의 물리적 환경이 소비자 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구, 서울대학교대학원, 석사학위논문, 9-12. 2004.
  18. J. F. Petrick,, An Examination of the Relationship between Golf Traveler's Satisfaction, Perceived Value and Loyalty and Their Intension to Revisit. Ph. D. Dissertation Paper, Clemson University. 1999.
  19. 이귀옥,강인호, 호텔서비스품질이 고객 만족과 재방문, 추천의도에 미치는 영향: 경주G 호텔을 중심으로. 호텔경영학연구, Vol.13, No.2, pp.17-35, 2004.
  20. W. F. LaPage, "Recreation Resource Mangement for Visitor Satisfaction." Journal of Park and Recreation Administration, Vol.1, No.2, pp.37-44, 1983.
  21. K. Backman, S. Backman, M. Uysal, and K. Sunshine, Event tourism: an examination of motivations and activities. Festival Management and Event Tourism, Vol.3, No.1, pp.15-24, 1995.
  22. 고동우, "기획 축제 참가자의 여가 경험: 내재적 동기론을 중심으로", 한국 심리 학회지 ,Vol.1, No.2, pp.187-203, 2000.
  23. L. R. Oliver, "Conceptualization and Measurement of Disconfirmation Perceptions in the Prediction of Consumer Satisfaction." In Refining Concepts and Measures of Consumer Satisfaction and Complaining Behavior, edited by H. K. Hunt and R. L. Day. Bloomington, IN: Indiana University Press, 2-6. 1980.
  24. J. D. Fridgen,. Dimemsions of tourism. Educational Institute of the American Hotel & Motel Association. 235. 1991.
  25. 이순자, 문화관광 해설사의 역할이 관광객 만족과 재방문 의도 및 추천의도에 미치는 Tourism Research . 22: 117-137. 2006.
  26. Chang and Wildt, Price, Product, Information and Purchase Intention: An Empirical Study, Journal of Academy of Marketing Science, 19(November):550-561. 1994.
  27. Bearden and Teel, Select Determinants of Customer Satisfaction and Complaint Reports, Journal of Marketing Research. 20, pp.21-28, 1983(2). https://doi.org/10.2307/3151408
  28. Anderson & Sullivan. The Antecedents and Consequences of Customer Satisfaction for Firms. Marketing Science, 12(Spring): 125-143. 1993. https://doi.org/10.1287/mksc.12.2.125
  29. 이애주, 박대환, 박진우. 외식업체의 서비스품질이 고객만족과 재방문의도, 구전의도에 미치는 영향, 호텔경영학연구. Vol.12, No.1, pp.191-213, 2003.
  30. 이유재, 김주영, 김재일, 서비스산업 현황에 대한 실증연구,소비자연구, Vol.7, No.2, pp.129-157, 1999.
  31. 박동균, 호텔 서비스품질 지각, 만족, 이용의도 및 추천의도간의 관계. 관광, 레져 연구, Vol.14, No.1, pp.103-119, 2002.
  32. 이홍철, 노용호, 2003 대구 투어엑스포 참가 업체의 만족도가 재 참가의도, 추천의도 및 구전의도에 미치는 영향, 관광.레저연구,Vol.16, No.1, pp.137-151, 2004.
  33. 이용기, 이덕우, 이충기. "지각된 환경단서가 방문객 만족과 충성도에 미치는 영향, 수안보 온천 축제의 경우", 관광학연구, Vol.27, No.1, pp.85-104. 2003.
  34. 김규영, 임상택, "컨벤션센터의 지각된 환경단서, 이미지, 만족, 애호도, 재참가의도의 관계",컨벤션연구, Vol.6, No.2, pp.83-87, 2006.
  35. 송학준, 이진영, 이충기, 환경지각단서를 이용한 내국인 카지노 시장세분화 연구, 호텔경영학 연구, Vol.17, No.2, pp.117-130, 2008.
  36. J. Baker, A. Parasuraman, D. Grewal, and G. B. Voss, "The Influence of multiple store environment cues on perceived merchandise value and Patronage intention." Journal of Marketing, 66(April): 120-141, 1992.
  37. M. Bitner, "Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees," Journal of Marketing, Vol.56, No.2, pp.57-71, 1992(4). https://doi.org/10.2307/1252042
  38. 이곤수, 이태종, 송건섭, "지역축제 만족도의 평가모형 개발: 2003 경주세계문화엑스포를 중심으로", 한국지방자치학회 2005년도 하계학술대회, 1: 321-326, 2005.