DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Influencing on the Field Education Outcome on Time-registration Student

시간제 등록 학생의 사회복지현장 실습성과에 영향을 미치는 요인

  • 이형하 (광주여자대학교 사회복지학과)
  • Published : 2009.09.28

Abstract

This study aims to research the influencing factors of field education outcome. This study is to help the social welfare subject find out the field education orientation. Following is the result brought out from the research. First, it was found that the evaluation of field manager, field agency and field education outcome working in social welfare agencies had no meaningful statistical difference. Second, the results of regression analysis showed that the evaluation of field manager and field agency had influenced on field education outcome. Along with major of the study, implications for expanding opportunities of continuing educations for managers in non-profit organization are discussed.

본 연구에서는 시간제 등록 학생들의 실습현장에서 경험하고 학습하는 여러 구성 요인 중 어떠한 요인들이 실습성과에 영향을 미치는지를 탐구하여, 사회복지교과목 중 중요한 위치를 차지하고 있는 실습의 방향을 제시하고자 한다. 연구결과 첫째, 실습기관의 종류에 따른 실습지도자 평가와 실습기관 평가 및 실습성과의 차이를 분석한 결과 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 실습성과에 영향을 미치는 요인을 분석한 회귀분석 결과, 실습지도자 평가와 실습기관 평가요인의 영향력을 확인할 수 있었다. 개선방안으로 사회복지법인 이외의 실습지도자에게 지속적인 교육훈련의 기회가 주어져야 할 것이다. 실습기관에서는 실습생을 적절히 지도할 수 있는 체계적인 교육프로그램의 준비가 필요하다. 사회복지현장 실습을 수행하고 있는 기관간의 유기적인 협력체계로 지역내 공동실습을 계획하는 것도 바람직한 대안이다.

Keywords

References

  1. 정수경, "사회복지전공학생의 실천수행능력에 영향을 미치는 실습지도 요인에 관한 연구", 한국사회복지학, 제56권, 제3호, pp.327-328, 2004.
  2. H. Goldstein, "Social Work at the Millennium," Families in society, Vol.81, No.1, pp.3-10, 2000. https://doi.org/10.1606/1044-3894.1086
  3. A. E. Kadushin, "Introduction," pp.11-12, in Field education in social work: Contemporary issues and trends, editied by D. Schneck, B. Grossman, and U. Glasssman, Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt, 1991.
  4. A. E. Fortune, M. McCarty, and J. S. Abramson, "Student learning processes in field education: Relationship in learning activities to quality of field instruction, satisfaction and performance among MSW students," Journal of Social Work Education, Vol.37, No.1, pp.111-123, 2001. https://doi.org/10.1080/10437797.2001.10779040
  5. 오승환, "사회복지실습만족도 결정요인에 관한 연구", 한국사회복지교육, 제1권, 제2호, pp.105 -106, 2005.
  6. 양옥경, "사회복지현장실습 교육모델 연구", 한국 사회복지교육, 제1권, 제1호, p.98, 2005.
  7. A. E. Fortune, "Field education," In Reamer F. G.(Ed.), The foundation of social work knoeledge, NY : Columbia Univ. Press, 1994.
  8. 김융일, 교육적 수퍼비전 모형의 기본구조에 관한 연구, 서울대학교대학원 박사학위논문, 1988.
  9. 오승환, "사회복지실습만족도 결정요인에 관한 연구", 한국사회복지교육 제1권 제2호, pp.107-108, 2005.
  10. 강철희, 최소연, "지역사회복지관 사회복지현장 실습의 현황과 방향에 관한 연구", 한국사회복지 교육, 제1권, 제2호, pp.54-55, 2005.
  11. 이시연, 사회복지전공 학부생 실습지도모델 개발에 관한 연구, 서울여자대학교 박사학위논문, 2005.
  12. 권현진, 사회복지전공 학부생의 실습성과에 관한 연구, 서울여자대학교대학원 박사학위논문, 2004.
  13. 장혜경, 유영준, "사회복지현장실습의 실습성과 와 실습성과에 영향을 미치는 요인", 한국지역사회복지학, 제25집, pp.292-294, 2008.
  14. 한국사회복지교육협의회, 2006년도 사회복지학 교과목지침서, p.65, 2006.
  15. 김도희, 구차순, "사회복지 교육의 국제적 기준에 따른 한국 사회복지 교육 분석", 한국사회복지 교육, 제4권, 제2호, p.65, 2008.
  16. 최원희, "사회복지기관 실습수퍼비전 체계개발- 사회복지현장실습 지침서에 준한 기관용 매뉴얼 -", 사회복지실천 6, 2006.
  17. 오혜경, 하지영, 사회복지현장실습 매뉴얼, 양성원. p.320, 2007.